Alfa Romeo 75

Alfa Romeo 75

Model
75
Type
2.0 T.Spark | Top condition
Fabriekskleur
Rosso Alfa
Transmissie
Handgeschakeld
KM Stand
69.349 km
Bouwjaar
1987
Brandstof
Benzine
Prijs
€ 14.500.00 Marge

Alfa Romeo 75 2.0 Twin Spark

Van een liefhebber, voor een liefhebber: deze fabelachtig mooie Alfa Romeo 75 2.0 Twin Spark is compleet vertroeteld sinds hij 4 wielen op Hollands asfalt zette. En dat is te zien: de body is keihard, de conditie snaarstrak en ook de rijkunsten doen niet onder voor die van 33 jaar geleden.
Toevallig weten we dat de Rosso Alfa 75 sinds zijn (r)entree op onze website al door tenminste één fan is gespot, die wees ons erop dat de ruitenvloeistof dient te worden bijgevuld. Eén keer raden wie de persoon in kwestie is die ons tipte… Inderdaad, er mag dan een schitterende Rosso Competizione Guilietta QV voor in de plaats zijn gekomen, dat maakt het gemis van deze klassieke inruiler er niet minder om. Échte liefhebbers weten waarom.

Historie

We kunnen het de Alfa 75 2.0 Twin Spark niet kwalijk nemen dat hij in eerste instantie koos voor een bestaan in eigen land: la bella Italia. In 2013 werd de karakteristieke berlina ontdekt door een Hollander met een geweldige smaak en een dito zwak voor Maserati’s en Alfa Romeo’s. De Italiaanse parel verkaste mee naar Nederland en werd begin 2014 tevens van een bijpassend kenteken voorzien. De eeuwige keuzestress tussen Alfa en Maserati hield zeker aan tot 2019, toen de eigenaar van dat moment uiteindelijk onze Quattroporte verkoos boven zijn Alfa 75. Hij maakte er, behalve hemzelf, ook iemand anders heel blij mee: al gauw kwam de Romeo onder de jaren 80 berlina’s in handen terecht van een ware fan die zijn Alfa 156 GTA erop inruilde. Vervolgens deed hij er dingen mee die alleen liefhebbers zouden kunnen doen. Leest u mee?

Exterieur

De conditie van de koets en het lakwerk hoefden gelukkig niet te worden bijgepunt, maar het zijn de details die het verschil maken: de welbekende 5-spaaks Azev wielen moesten het veld ruimen voor een tot nieuwstaat herstelde originele set wielen. Hoe populair en tijdcorrect de Azev velgen ook zijn, niets gaat boven de set waarmee de Alfa Romeo 75 in 1987 de fabriek verliet, aldus de voormalig eigenaar. Voor beide valt wat te zeggen…
Heel blij zijn wij met de Rosso Alfa tint, die het sportieve Alfa-DNA accentueert en bovendien prachtig contrasteert met de antracietkleurige details. Waaronder de kenmerkende lijn die vanaf de koplampunits via de voorste zijschermen, onderlangs de portieren oploopt en eindigt in een subtiele kofferklepspoiler of ‘lip’. Eens te meer komt de sterke wigvorm duidelijk in beeld. En die ene uitlaat, welke schuin onder de achterbumper uitsteekt en opvallend dicht naar het midden is gepositioneerd, ook dat is typisch Alfa 75. Heerlijk.

Interieur

Binnenin komen we nog zo’n liefhebbersdingetje tegen: een houten 3-spaaks Nardi-sportstuur in combinatie met een houten pookknop, ook van Nardi. Een kostbare accessoire, maar o zo gewild onder de Alfisti. Voor de rest is het Alfa interieur helemaal origineel en strak. Zo mooi zien we ze zelden! Als we ons de ideale tijdmachine uit de jaren 80 zouden inbeelden, dan zou het een rechtstreekse kopie van dit binnenwerk zijn: hoekig, clean, smetteloos en toch vol karakter.

Techniek & performance

Wat eveneens bruist van het karakter, is natuurlijk de 4-pitter voorin. Alfa’s 2,0 liter ‘T.SPARK’ is een levendige krachtbron die niet vies is van een sterke performance: 0-100 km/h binnen 8,5 seconden en een topsnelheid van 205 km/h zijn serieus goede waarden, laat staan voor een sedan op leeftijd. De flinke portie rijbeleving – mede dankzij een verslavende sound, is echt van een bijzonder kaliber. Deze Alfa 75 rijdt dan ook echt fantastisch.
Tot slot een tip van Prins: natuurlijk zijn wij voorstander van vlot schakelen, maar wees niet te wild wanneer je de 75 in zijn 2e versnelling ‘jaagt’, want daar houdt hij niet van. Een beetje gevoel kan dus geen kwaad om het échte Alfa gevoel op te wekken. Iets waar liefhebbers doorgaans geen enkele moeite mee hebben… Toch?

Met hartelijke groet,
Prins Classics

centrale deurvergrendeling
Getint glas
stuurbekrachtiging
 
 
 
 

Wij hechten veel waarde aan de bescherming van uw persoonsgegevens. Bekijk onze Privacy Policy voor meer informatie hierover.