Alfa Romeo Duetto 1300 Junior

Alfa Romeo Duetto 1300 Junior

Model
Duetto 1300 Junior
Type
| 1600 engine
Fabriekskleur
Rosso
Transmissie
Handgeschakeld
KM Stand
126.072 km
Bouwjaar
1968
Brandstof
Benzine
Prijs
€ 39.900.00 Marge

Net binnen, meer foto's volgen!

Alfa Romeo Duetto

De Alfa Romeo Spider kent vele fraaie evoluties, maar soms gaat niets boven het origineel. Zoals in dit bijzondere geval: een prachtige Alfa Romeo Duetto 1300 van juni 1968. Hoewel… We schrijven ‘1300’, echter inmiddels weten we wel beter: de 1300-motor werd in de tussentijd verruild voor de krachtigere 1600-uitvoering. Geen luxe, maar een absolute ‘must’ volgens vele liefhebbers en kenners. Bij een sportieve Spider hoort immers bijpassende techniek!
Dit schitterende exemplaar is eind vorige eeuw vakkundig gerestaureerd in Nederland en staat al sinds 2012 op de Prinselijke radar. We zijn niet van plan haar snel los te laten, zó mooi is ze! Belangrijk om te weten is dat de Alfa Duetto nog over alle originele details beschikt, waaronder het dashboard zónder ingebouwd gat voor de radio. Aan het geluid en de unieke rijbeleving van de Duetto 1600 heeft u immers voldoende…

Historie

Het is 1986 als de Italiaanse schone haar roots verlaat voor een nieuw leven in Nederland. Dat ‘nieuw’ kunt u letterlijk nemen, want Jan Sleutel restaureerde de Alfa Romeo Duetto zoals alleen echte liefhebbers dat kunnen: perfect. Wij kregen de Duetto in 2012 in het vizier toen de toenmalige eigenaresse aangaf zichzelf ‘te oud’ te vinden voor de klassieke roadster. Het duurde niet lang of de volgende enthousiasteling meldde zich bij Prins. Dat enthousiasme heeft de voormalig eigenaar toch zeker 8 jaar volgehouden. Sterker nog, er was een Aston Martin voor nodig om hem in een ander stoeltje te krijgen…

Exterieur

Het eerste dat opvalt aan de in strakke staat verkerende Alfa Duetto zijn de vele originele elementen: de voorbumper voorzien van stalen onderste delen, ‘vaste’ zijruitjes, 15 inch stalen Alfa-wielen met bijpassende Vredestein Sprint Classic banden, chromen ‘1300’-wieldoppen zónder zwarte ring en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Kleine smet op het overwegend strakke Rosso koetswerk zijn de minuscule blaasjes in de oppervlakte van de lak en een blister in de lak van de kofferklep (zie laatste 3 foto's). Enige noemenswaardige vorm van roest schittert echter door afwezigheid. Voorts laat het Duetto-design zich uiteraard kenmerken door de sterk aflopende carrosserie waardoor de achterzijde een soort ‘schelpvormig’ ontwerp lijkt te hebben. Geen van de Duetto/Spider-opvolgers deelt dit excentrieke kenmerk, wat de Duetto een unieke verschijning maakt.

Interieur

Het Alfa Duetto interieur is, net als dat van zijn Spider opvolgers, minimalistisch van opzet. Exact dat is de charme van deze geboren klassieker. En juist daarom kunnen we het ontzettend waarderen dat het in z’n geheel intact is. Inclusief het dashboard waar een groot gapend gat door een achteraf gemonteerde radio gelukkig ontbreekt. Een unicum! Ook de rest van het overwegend zwarte binnenste verkeert in uitmuntende conditie. Kortom, een ouderwets fijne werkplek vol karakter!

Techniek

Je bent liefhebber of je bent het niet. Bekende Alfa-kenner én hersteller Jan Sleutel deed waar menig Duetto-klant van droomde: een 1600-motor inbouwen. Met 109 pk in plaats van de standaard 89 paarden uit het Duetto 1300-blok, kwam de achterwielaangedreven 2-zits open sportauto uiteraard een stuk beter uit de verf. En nog steeds: de 4-cilinder Twin Cam is een genot om mee te rijden. Bovendien is het chassis, gebaseerd op de legendarische Alfa Giulia 105-serie, een uitstekende keuze. De Spider is lichtvoetig van aard en laat zich vlot door bochtige wegen sturen. En nu maar gauw die reis naar Italië boeken, toch?

Met hartelijke groet,
Prins Classics

 
 
 
 

Wij hechten veel waarde aan de bescherming van uw persoonsgegevens. Bekijk onze Privacy Policy voor meer informatie hierover.