Alfa Romeo Giulia

Alfa Romeo Giulia

Model
Giulia
Type
Super 1600 Bollino Oro
Kleur
Overig
Transmissie
Handgeschakeld
KM Stand
77.280 km
Bouwjaar
1973
Brandstof
Benzine
Prijs
€ 39.500.00 Marge

De Alfa Romeo Giulia Super, gebouwd van 1965 tot 1972, is veruit de meest succesvolle Giulia ooit. Wie een blik werpt op dit donkerblauwe, volledig gerestaureerde pareltje, begrijpt meteen waarom!

Conditie & historie:

In welk (dag)licht u deze 1600 Super ook aanschouwt, nergens zult u de Italiaanse schone betrappen op onvolkomenheden. Pak er een loep bij als u wilt. U zult verrast zijn over de geweldige kwaliteit en het dito resultaat van de restauratie. Op de millimeter nauwkeurig.
Verantwoordelijk voor dit meesterwerk zijn specialisten afkomstig uit Rome. Dat is de plek waar de Alfa aan de tweede en tevens laatste eigenaar werd verkocht. De historie van de Giulia gaat terug naar 7 juni 1973: het moment dat ze voor het eerst werd tenaamgesteld. Dat gebeurde in Sicilië; ver van haar thuisland is de klassieke sedan dus nooit geweken. De belasting coupons in het Italiaanse kentekenboekje verraden dat de 1600 Super zeker tot 1980 op het eiland heeft rondgereden. Wij kochten de Alfa rechtstreeks uit bella Italia, nadat we van het bestaan van deze unieke Giulia op hoogte waren gesteld door een contact van de voormalig eigenaar.

In- & exterieur:

Het donkerblauwe Blu Colbalto lakwerk haalt het beste in de charismatische sedan naar boven. De sportieve berlina koets ademt niets dan cachet en gevoel voor stijl. De 15 inch velgen met zogenaamde ‘telefoongaten’ staan de Giulia waanzinnig mooi. Dit is een auto waar échte smaakmakers in gezien willen worden!
En dat niet alleen. Want eenmaal plaatsgenomen in het uiterst fraaie, eveneens perfect gerestaureerde interieur, is er geen weg meer terug. Zitten in de 1600 Super voelt als tijd doorbrengen in het beste restaurant, gevestigd in een eeuwenoud kasteel. Inclusief behoud van de romantische sferen van toen, maar dan helemaal gestoken in het nieuw. Kortom: alsof de tijd heeft stilgestaan!

Achtergrond & techniek:

De verschillen met haar voorlopers, de Giulia TI en 1300, zijn minimaal. Maar precies genoeg om populairder te zijn dan welke uitvoering ook. Dit zit hem in de details; exact datgene waarmee dit onberispelijke exemplaar zich weet te onderscheiden van alle andere Giulia’s. Eigenlijk zegt de typebenaming precies waar het op staat: Super.

De cijfercombinatie achter de modelbenaming refereert direct aan de motorinhoud van de Giulia. De 1,6 liter 4-cilinder met dubbele Weber carburateurs is één van de redenen waarom deze uitvoering een schot in de roos was. De technologie is komt immers afkomstig uit de racerij. Zo hielp de 1600-motor de Giulia TI Super aan historische prestaties. In de 1600 Super moet de krachtbron het met minder vermogen doen, maar krijgt daar meer trekkracht voor terug. Een duidelijk verschil in karakter dus. Bij de 1600 Super ligt de nadruk beduidend meer op comfort, wat ten goede komt van de dagelijkse bruikbaarheid. Echter, of de volgende eigenaar ook de intentie heeft de Alfa door weer en wind te sturen…?

Met hartelijke groet,
Prins Classics