Alfa Romeo GT

Alfa Romeo GT

Model
GT
Type
1300 JUNIOR | 1750 Engine |
Kleur
Grijs
Transmissie
Handgeschakeld
KM Stand
123.387 km
Bouwjaar
1970
Brandstof
Benzine
Prijs
€ 39.500.00 Marge

Alfa Romeo GT 1300 Junior

Origineel waar het moet. Geüpgraded waar je wilt. Snaarstrak waar je ook kijkt. Deze heerlijke Alfa Romeo GT 1300 Junior biedt een perfecte mix van kwaliteit, authenticiteit en snelheid. Dat laatste slaat op de 1300-motor die het veld moest ruimen voor een 1750 uit de Alfetta. Liefhebbers die zweren bij originaliteit niet getreurd: het 1300-blok is nog beschikbaar en intact. De rijbeleving knapt er echter écht van op, en is dat niet waar het om draait bij een rijdersauto als de Alfa GT?

Historie

Het uitgebreide interview met de voormalig eigenaar van de Alfa Romeo in het magazine Onschatbare Klassieker spreekt boekdelen: deze GT Junior is met liefde gekocht én gekoesterd. De rubriek ‘Liefhebber’ is dus helemaal op zijn plaats, want de klassieke Alfa werd toegevoegd aan een illuster rijtje met daarin de Alfetta (inclusief 2,0 liter Twin Spark motor uit de Alfa 75), een Alfa Sei en Alfa Spider Duetto uit 1966. Een zilvergrijze GTV6 en Giulia QV met Sparco racestoelen en keramische remschijven stonden ten tijde van de aankoop van deze Alfa GT nog op het verlanglijstje.
Kwijl… We dwalen af. Terug naar dit exemplaar: de indrukwekkende staat dankt de grand tourer aan heel veel liefde en restauratiewerkzaamheden van circa een decennium geleden. In de jaren die volgden is de auto ook technisch grondig aangepakt. Te beginnen met de 1750-motor…

Exterieur

Let op: het betreft hier het zeer gewilde ‘brievenbusmodel’ van de Alfa GT 1300 Junior, inclusief opening aan de voorzijde van de motorkap. Andere karakteristieken waardoor deze geboren klassieker vanaf dag 1 de hemel in wordt geprezen zijn het stoere front met daarin grote ronde koplampen, de gedrongen proporties en elegante coupé-vormen inclusief aflopende schouderpartij.
De optische staat van dit exemplaar ademt perfectie; de body, naden en lak zijn smetteloos te noemen. Ook de chromen delen zijn uiterst strak. De in tijdloos Grigio Indaco maatpak gehesen GT staat op de 14 inch GTA-replica’s en is subtiel dichter naar het asfalt gezakt. Met de nadruk op subtiel, want de huidige eigenaar wilde de Alfa juist geschikt maken voor alledaagse omstandigheden. En daar horen – helaas – ook verkeersdrempels bij. De originele dempers voorkomen dat de GT 1300 – eh 1750 een stuiterbak wordt.

Interieur

Comfortabel zit u er sowieso bij: het super smaakvolle donkerrode skai lederen interieur verkeert werkelijk in sublieme staat en is onderdeel van de restauratie. De kleur en manier waarop de bekleding is aangebracht zijn prachtig origineel. Ook de dakhemel is keurig (gerestaureerd). Het karakteristieke Nardi stuurwiel laat ons klassieke autohart op hoog tempo kloppen. Want kloppen, dat doet deze Alfa-cockpit!

Techniek

Het belangrijkste hebben we reeds verklapt: onder de motorkap schittert de 1300 door afwezigheid. Het 1750-blok komt uit een Alfetta en is met wat kleine aanpassingen perfect passend gemaakt voor de Junior. Een extra dikke stabilisatorstang aan de voorzijde komt de rijbeleving eveneens ten goede. Dankzij het verlaagde onderstel gaat de GT 1750 net wat strakker de hoek om. En strak, zo klinkt hij ook! Het Alfaholics uitlaatsysteem inclusief spruitstuk pruttelt er prettig op los. Hoezo, ‘het pure Alfa-gevoel’?

Met hartelijke groet,
Prins Classics

 
 
 
 

Wij hechten veel waarde aan de bescherming van uw persoonsgegevens. Bekijk onze Privacy Policy voor meer informatie hierover.