Alfa Romeo GT

Alfa Romeo GT

Model
GT
Type
1300 Junior
Fabriekskleur
Rosso Alfa
Transmissie
Handgeschakeld
KM Stand
77.897 km
Bouwjaar
1970
Brandstof
Benzine
Prijs
€ 34.900.00 Marge

Alfa Romeo GT 1300 Junior

Een bella macchina classica die uitnodigt om gebruikt te worden waarvoor ze bedoeld is! Deze fantastisch mooie Alfa Romeo GT 1300 Junior van Prins is een klassieker waar je naar blijft kijken en tegelijkertijd zoveel mogelijk mee wilt rijden. Het ontbreken van een absolute concoursstaat voorkomt dat u zich belemmerd voelt om regelmatig met de “brievenbus” Alfa op pad te gaan en er stevig mee te gaan sturen. Dit doet echter niets af aan de kwaliteit van de GT Junior, zowel optisch als technisch. Kortom, een liefhebbersauto voor wie klassiekers te mooi vindt om ze te laten staan. Nu bij Prins!

Historie

We hebben de Alfa GT Junior nota bene zelf begin 2016 naar Nederland gehaald. We vonden de Italiaanse schone in Zuid-Italië. Het land van herkomst is al die jaren goed voor de Rosso Alfa geweest: de carrosserie was keihard en de uitvoering geheel origineel – inclusief wielen en stuur van de 1300-versie. Technisch hebben we de GT destijds keurig ‘afgestoft’ waardoor ze er voorlopig weer tegenaan kon. Lak- en koetswerk waren al strak. Maar niet zo strak dat we er nauwelijks mee durfden te rijden. Precies goed dus.
Wie hierover kan meepraten is de voormalig eigenaar aan wie wij de auto in 2016 verkochten: een Belg, die naar eigen zeggen “heel veel plezier aan het wagentje heeft beleefd.” Het rijplezier werd alsmaar beter naarmate hij diverse optische én technische aanpassingen aan de auto deed. Scroll voor het hele overzicht door naar onderstaande alinea’s.

In- & exterieur

Kenners zijn de nieuwe 14 inch Maxilite GTA-wielen zeker weten al opgevallen. De originele exemplaren zijn echter ook aanwezig, mocht dat de voorkeur hebben. Hetzelfde geldt voor het Personal Alfa Romeo 3-spaaks stuurwiel: de originele versie met 2 spaken hebben we er ook nog bij. Het vuurrode Rosso Alfa lakwerk draagt verder bij aan een uitstraling om van te watertanden zo mooi. De gewilde “scalino” uitvoering wordt uiteraard gekenmerkt door de karakteristieke opening tussen het front en de motorkap – ook wel “brievenbus” genoemd. De grote ronde lichtunits, elegant aflopende taillelijn, brede schouderpartij en solide achterzijde maken het waanzinnige plaatje compleet.
Ook het zwarte “Nero skai” interieur bruist van de Italiaanse klasse: een instrumentenpaneel voorzien van 2 grote ronde instrumenten, tuimelschakelaars, analoge meters en houtafwerking op het dashboard duiden stuk voor stuk op een tijdloos meesterwerk. Want dat is de Alfa GT 1300 Junior!

Techniek

De 1300 heeft een inhoud van bijna 1.300 cc: 1.290 om precies te zijn. De 4-cilinder Twin Cam heeft 2 kleppen per cilinder en is nog niets van zijn sportieve streken verloren. Mede doordat de vorige eigenaar de koppakking liet vervangen en de cilinderkop afvlakte, is de GT 1300 Junior nog net zo goed bij de les als in 1970. De carburateurs zijn gereviseerd en over de wegligging eveneens allerminst klachten: diverse ophangingsdelen, waaronder de schokdempers, stabilisatorarmen en silentblocks zijn vernieuwd. De Romeo onder de klassieke Alfa’s ligt dan ook als een blok op het asfalt. Wie wil dat zelf eens proberen?

Met hartelijke groet,
Prins Classics

 
 
 
 

Wij hechten veel waarde aan de bescherming van uw persoonsgegevens. Bekijk onze Privacy Policy voor meer informatie hierover.