Alfa Romeo 1750 GT Veloce.

Een echte Alfa verloochent zijn afkomst niet. Neem nu deze grandioos mooie Alfa Romeo 1750 GT Veloce: een auto die op 31 december 1970 in de achtertuin van de fabriek in Milaan werd afgeleverd aan de eerste eigenaar. Lange tijd bleef de Alfa zijn originele komaf trouw. Aan originaliteit sowieso geen gebrek; de GT Veloce beschikt namelijk over een sympathieke scheut patina, zoals dat hoort bij een klassieker pur sang. Wie op een authentieke manier mooi wil zijn, hoeft natuurlijk geen pijn te leiden. Vandaar dat de auto technisch zodanig is aangepakt, dat het onversneden karakter van de jaren 70 Alfa volledig in stand is gehouden.

Historie

Een kleine 30 jaar nadat de auto van de band in la bella Italia rolde, begin 2000 om precies te zijn, verliet de GTV zijn geboorteland voor een nieuw bestaan in Nederland. Daarna zou het nog 2 jaar duren voordat er een Nederlands kenteken kwam. Weer 2 lentes later werd de Alfa onderhuids onder handen genomen; na 31.024 kilometer en 33 jaar ervaring had de coupé wel een grondige motorrevisie verdiend. Een gespecificeerde factuur toont aan hoe punctueel de verantwoordelijken hiermee zijn omgegaan. Sinds 2005 is de 1750 in handen van de huidige, Nederlandse eigenaar. Zijn bescheiden jaarkilometrage van circa 2.000 heeft de totale kilometerstand op 59.606 gebracht. Vergeet niet, we hebben hier over een 47 jaar oude auto!

Exterieur & design

Het siert de auto dat hij in al die tijd optisch zo min mogelijk is aangepakt. Regulier onderhoud en een liefdevolle behandeling bleken voldoende om de Alfa in schitterende, originele staat te houden. De gebruikssporen zijn een toonbeeld van karakter, en proberen de leeftijd niet te camoufleren. Waarom zouden we ook? Niets is kapot of overmatig versleten. Deze auto is het perfecte voorbeeld van hoe mooi natuurlijke schoonheid kan zijn!
Puur natuur is tevens het design van de coupé. Het lijnenspel is al net zo tijdloos als de Grigio Medio lak. Kortom, een ideale combinatie. Kenmerkend voor de 1750 GT Veloce versie zijn uiteraard de dubbele koplampen aan weerszijden van het front. Later zouden nog meer versies van de GT volgen met deze opzet; de modificatie sloeg op z’n zachtst gezegd aan!

Interieur & techniek

Achter de 2 portieren gaan 4 zitplaatsen schuil. Het Interieur ademt Italiaans charisma uit al haar poriën. De Amaranto Skai bekleding schuift de historie van deze Alfa niet onder stoelen of banken, en staat daarmee symbool voor het authentieke karakter waar klassieke Italianen om worden geroemd.
Technisch gezien maakte deze versie een sprong van 209 cc motorinhoud en 12 pk ten opzichte van voorganger Giulia Sprint GT Veloce. De 1779 cc grote 4-cilinder Twin Cam bracht het totale vermogen daarmee op 120 pk bij 5.500 tpm. De eindoverbrenging werd verder opgerekt, terwijl de overbrengingsverhoudingen tussen de versnellingen hetzelfde bleven. Dit maakt de 1750 GTV veel meer een comfortabele reisauto dan de Sprint. Maar belangrijker, anno 2018 een stuk begerenswaardiger. Om deze, en alle andere genoemde redenen.

Cordiali Saluti,
Prins Classics

 
 
 
 

Wij hechten veel waarde aan de bescherming van uw persoonsgegevens. Bekijk onze Privacy Policy voor meer informatie hierover.