BMW Z1

BMW Z1

Model
Z1
Type
| 1e eigenaar | origineel NL
Kleur
Groen
Transmissie
Handgeschakeld
KM Stand
39.477 km
Bouwjaar
1990
Brandstof
Benzine
Prijs
€ 49.500.00 Marge

BMW Z1

Vind hier maar eens een 2e van: een origineel Nederlands geleverde BMW Z1 van de 1e (!) eigenaar! Een mooie pure auto, waar – zeer terecht – moeilijk afstand van te doen was/is. Na 31 jaar is het zover en krijgt Prins de eer om er een nieuwe liefhebber bij te vinden. De zoektocht zal vermoedelijk niet lang gaan duren, gezien de unieke status van deze legende genaamd Z1. Wereldwijd zijn er slechts 8.000 van geleverd tussen 1989 en 1991, waarvan 6.443 in Duitsland. Bovendien is de groene lak veruit de meest gewilde kleur voor het 1e BMW Z-model ooit. Waar wacht u nog op? Op naar Nunspeet!

Historie
Het klinkt natuurlijk super romantisch: een sportauto gedurende zijn complete levenscyclus van 31 jaar in eigen bezit houden. En dat is het ook. Maar feit blijft dat juist met een auto als de BMW Z1 gereden moet worden. En precies daar ontbrak het de laatste jaren aan. De dikke laag stof is er inmiddels vanaf, echter een grondige opknapbeurt zou de Z1 zeker goed doen. Want hoe mooi we hem ook vinden, een potentieel concourswinnaar is het (nog) niet. Wat daartegenover staat is een 100% pure auto. Een BMW Z1 die perfect is door zijn imperfecties. Leuk detail: niet alleen is de roadster origineel Nederlands, hij stond hier al die jaren vlakbij… In Nunspeet! Het heeft gewoon zo moeten zijn…

Exterieur
Op de één of andere manier heeft een BMW uit eind jaren 80, begin jaren 90 extra aantrekkingskracht wanneer deze groen kleurt. Dat geldt in het bijzonder voor de Z1: een trendsetter op meerdere fronten. Aan de voorzijde zien we subtiele gelijkenissen met de BMW M1. Maar de Z1 is vooral een unieke verschijning. Zelfs anno 2021 zouden we toch zweren dat dit een concept car is die rechtstreeks van de beurs is komen rollen. Gezien de beperkte oplage kunnen we nauwelijks spreken van een serieproductiemodel, dus daar zit wel een kern van waarheid in. Van alle fraaie details op de open 2-zitter, vallen de portieren natuurlijk het meest op: ze doen dienst als dorpel wanneer ze zich naar beneden laten zakken. Ook de ‘zwevende’ buitenspiegels op de A-stijlen verdienen extra aandacht. Wie de groen gelakte Z1 helemaal strak wil hebben, ontkomt niet aan wat spuitwerk. De softtop is zichtbaar op 2 plekken gerepareerd, dus ook die is potentieel aan vervanging toe. De tijdloze schoonheid van het design is echter wel het laatste dat u wilt veranderen aan deze prachtige BMW.

Interieur
Onvervangbaar is ook de historie. Van deze BMW Z1 is geen 2e. Daarom zijn de kleine onvolkomenheden al snel vergeven. Eenmaal over het portier c.q. dorpel heengestapt, wacht u de volgende verrassing: een opvallend knus, maar volledig intact interieur. Heuse kuipstoelen en een recht-toe-recht-aan 3-spaaks sportstuur ademen eersteklas sportwagenbeleving. In deze BMW gaat u niet zitten, u trekt ‘m aan, als een op maat gemaakt kostuum. Al vinden we een leren jack persoonlijk beter passen bij de stoere roadster.

Techniek & performance
Met de moderne BMW Z-modellen zijn we behoorlijk verwend geraakt als het om vermogen en rijbeleving gaat. Toppunt is natuurlijk de Z8, nóg zo’n geboren klassieker. Al worden we ook heel vrolijk van de Z4 en zijn voorganger Z3. Desondanks kunnen we niet van een directe Z1-opvolger spreken, daar is deze auto simpelweg té speciaal voor. De klassieke roadster wordt aangedreven door een heerlijke 6-cilinder lijnmotor met een inhoud van 2,5 liter. Via een handgeschakelde 5-versnellingsbak vinden 171 paarden en 218 Newtonmeters hun weg naar de achteras. In deze configuratie is de BMW Z1 in staat om binnen 7,8 seconden de 0-100 km/h sprint te volbrengen. De Z1 blijft pushen tot de teller op 225 km/h staat. Maar de 1e push is reeds gegeven… In de richting van Nunspeet (knipoog).

Met hartelijke groet,
Prins Classics.

 
 
 
 

Wij hechten veel waarde aan de bescherming van uw persoonsgegevens. Bekijk onze Privacy Policy voor meer informatie hierover.