De Ferrari 328 is de laatste Ferrari die onder het regime van Enzo zelf werd gebouwd. Uiteraard voegt dit een extra lading toe aan het speciale gevoel dat de strikte 2-zitter oproept. Tel daarbij op dat het hier een subliem onderhouden exemplaar betreft in populaire GTS-uitvoering (met uitneembaar Targa dak), dat zowel optisch als technisch om door een ringetje te halen is, en we kunnen met recht spreken van een bijzondere auto. Met een minstens zo bijzondere historie.

Historie

Deze beeldschone 328 GTS werd in 1987 nieuw geleverd in Canada door befaamd Ferrari-importeur Luigi Della Grotta Sports Cars, gevestigd in Quebec. Luigi was de eerste Canadese dealer die de rechten in handen kreeg om nieuwe Ferrari’s te verkopen. Hij was tevens goed bevriend met Enzo. De grondlegger van het merk bewonderde de vasthoudendheid van Luigi, nadat hij meerdere malen had geprobeerd licenties te verwerven voor de verkoop van nieuwe Ferrari’s. De voormalig Ferrari-importeur stond bekend om zijn ongekende enthousiasme en voorliefde voor het merk met het steigerende paard. Volgens Luigi moest je een Ferrari eerst ‘verdienen’ voordat je er één kon kopen. In zijn laatste jaren was Luigi’s bedrijf zowaar omgetoverd tot een heuse autotempel, met een uitstraling die meer leek op dat van een museum/clubhuis dan een garage.
Aangezien het hier om een Canadese versie gaat, is deze 328 uitgerust met een kilometerteller en een Fahrenheit temperatuurmeter. Een uitzonderlijke combinatie. De documentatie is tevens bijgeleverd, zodat de historie er uitgebreid op na te slaan is.

Design

Kijken we naar de door Leonardo Fioravanti ontworpen koets (destijds in dienst van Pininfarina), dan zien we veel overeenkomsten met voorganger 308, met daarbij een vleugje Testarossa; in de jaren 80 de ‘grote broer’ van de 328.
Wat opvalt zijn onder andere de grotere lichtunits aan de voorzijde en de gemodificeerde, in carrosseriekleur meegespoten bumpers. Voor zover we kunnen beoordelen, beschikt deze schitterende GTS over de originele Rosso Corsa lak. Daaruit is op te maken hoe zorgvuldig er gedurende de jaren met deze stijlvolle Italiaan is omgegaan. De gehele carrosserie verkeert dan ook in absolute topstaat!
Datzelfde geldt voor het interieur. Het zwarte leder is werkelijk onberispelijk en heeft in al die jaren niets aan authenticiteit en charisma verloren. Deze auto is met alle liefde en respect van de wereld behandeld, zoveel is wel duidelijk!

Techniek

Respect hebben we ook voor de technische conditie van deze unieke Ferrari. Nu stond de 328 altijd al bekend vanwege zijn onderhoudsvriendelijke karakter. Met dit exemplaar is zichtbaar extra secuur omgegaan. De 3.184 cc grote V8-middenmotor klinkt, voelt én ruikt nog net als in de jaren 80. De volbloed 8-cilinder levert af-fabriek 270 pk. En eenmaal onderweg met dit vuurrode raspaard, is al gauw vast te stellen dat alle 270 nog steeds ‘alive and kicking’ zijn.