Ferrari 400

Ferrari 400

Model
400
Type
GT 2+2 Coupé
Kleur
Blauw
Transmissie
Automaat
KM Stand
88.418 km
Bouwjaar
1978
Brandstof
Benzine
Prijs
€ 90.000.00 incl. BTW

Ferrari 400 GT 2+2

Aangenaam. Deze klassieker verandert uw kijk op Italiaanse sportauto’s binnen één korte rit. Circuitaspiraties verdwijnen als sneeuw voor de zon, stoplichtsprints behoren niet meer tot uw primaire levensbehoefte en ineens klinkt een vliegend tapijt opvallend realistisch. Uw huiskamer zal vanaf nu toch een eenzaam bestaan gaan leiden, dus waarom ook niet? En dat allemaal om één auto: deze prachtig mooie 400 GT 2+2 Coupé, exclusief aangeboden in opdracht van de tweede (!) eigenaar, wie het model maar liefst 20 jaar in zijn trotse bezit heeft.
De Ferrari is uitgerust mét automaat, een V12 voorin en een portie rijcomfort die menig moderne limousine vreemd is. Heel vreemd… Maar o zo lekker! Geniet dus nog even van uw huidige stoel of bank, want na een proefrit in deze Ferrari, zit die nooit meer hetzelfde.

Exterieur

De 400 GT is één van de minder bekende Ferrari’s. Onterecht, als u het ons vraagt. De styling mag dan afwijken van de gemiddelde volbloed uit Maranello (voor zover je over ‘gemiddeld’ kunt spreken), de carrosserie van de gran tourer is daarmee niet minder elegant of attractief. Sterker nog, juist de eenvoud in het tamelijk rechttoe rechtaan design, zorgt voor een zeldzame aantrekkingskracht.
Helemaal nieuw is het ontwerp niet. Voorganger 365 GT4 2+2 had namelijk de primeur in meerdere (optische) opzichten, waaronder het ontbreken van een grille tussen de koplampen. Voor het eerst in de geschiedenis liep de motorkap door tot aan de bumper. Een trend die vele andere merken daarna zouden volgen. En een typisch stijlkenmerk uit de jaren 70 sindsdien. De 400 GT onderscheidt zich met andere achterlichten (twee ronde units aan weerskanten in plaats van drie), een scherper getekende onderzijde van het front en 5-gaats velgen.
De ijsblauwe lak op dit exemplaar is niet smetteloos, wel tijdloos. Met andere woorden: hij moet het zonder concours staat doen, echter verkeert allesbehalve in kritieke toestand. Kortom, eigenlijk zoals een klassieker zou moeten zijn: gebruikt, maar netjes.

Interieur

Datzelfde zien we terug in het opvallend ruime, smaakvol aangeklede, patina ademende interieur. Het is reeds benoemd in de intro: zitten in de 4-zits Coupé is een bijzondere(e) (en) aangename belevenis. Het is alsof je in een totaal andere dimensie stapt, met beige lederen fauteuils om in weg te zakken en een prominente, hoog liggende middenconsole als ultieme ‘etalage’ van de automatische transmissie. Vooral dat laatste is bijzonder, want dit model is de eerste Ferrari die standaard af-fabriek met automaat is geleverd, inclusief 3 versnellingen. Een handbak met 5 verzetten stond op de optielijst; de omgekeerde wereld…

Techniek

En er was onderhuids meer onderscheid ten opzichte van de 365 GT4 2+2: zo groeide de motorinhoud van 4390 naar 4823 cc. Het smeuïge karakter van de reusachtige V12 laat zich bij voorkeur heel geleidelijk, trapsgewijs bedienen. Dit verklaart meteen de keuze voor een automaat. Het technische onderhoud van dit exemplaar is uitgevoerd door een specialist, en dat voel je: de 12-cilinder weet de inzittenden moeiteloos en snel mee te slepen in een unieke belevingswereld. Een wereld die 400 GT heet. Welkom in uw nieuwe huiskamer.

Met vriendelijke groet,
Prins Classics

 
 
 
 

Wij hechten veel waarde aan de bescherming van uw persoonsgegevens. Bekijk onze Privacy Policy voor meer informatie hierover.