Ferrari 512

Ferrari 512

Model
512
Type
BBi | Top condition | Recent service!
Kleur
Rood
Transmissie
Handgeschakeld
KM Stand
45.130 mile
Bouwjaar
1983
Brandstof
Benzine
Prijs
€ 224.500.00 Marge

Ferrari 512 BBi

Als er één klassieker is die een waardig opvolger verdiende, dan was dat de legendarische Ferrari 365 GTB/4 “Daytona” wel – vernoemd naar het gelijknamige circuit waar het merk grootse successen behaalde in de jaren 60. De Italianen stelden niet teleur en brachten voor het eerste in de geschiedenis een straatauto met middenmotor op de markt. Zijn naam: Ferrari Berlinetta Boxer. Wij beschikken over een zeer nette, onlangs grondig onderhouden Ferrari BB uit 1983. Het betreft hier de verder doorontwikkelde versie genaamd 512 BBi, aangeboden van een liefhebber, voor een liefhebber. En inclusief een indrukwekkende historie!

Historie

De 12-cilinder aangedreven Ferrari BB is van oorsprong expliciet bedoeld voor de Europese markt. Desalniettemin vonden diverse exemplaren via grijze import hun weg naar de USA. Zo ook deze. Alle originele details zijn echter behouden. Dit betekent dat naderhand opgeplakte reflectoren op de bumpers ontbreken. Sinds het begin van het nieuwe millennium wordt hier volop van geprofiteerd op Hollands asfalt. Precies even lang is de Ferrari 512 BBi op uw scherm al trouw aan onze werkplaats. De voormalig, Nederlandse eigenaar liet de auto vanaf het begin door ons onderhouden. Kosten noch moeite zijn gespaard om van deze opwindende klassieker een betrouwbare ‘vakantieauto’ te maken. Tijdens een road trip door de Alpen liet de 512 BBi zich van zijn beste kant zien. Er is dus goed van dit pareltje genoten; de nummer één reden van de oud-eigenaar om zich telkens weer door andere Esclusivo’s te omringen. Meestal zijn dat Porsches, maar voor deze Ferrari maakte hij natuurlijk graag een uitzondering. Wat er verder nog op de cv van deze 512 BBi staat? In de jaren 90 stond de iconische supercar op naam van een aannemer uit Los Angeles. Een advocaat en tevens Ferrari Club Member uit San Francisco nam de Ferrari rode klassieker over, in 2015 gevolgd door een autofanaat uit Washington, die een speciale Instagram pagina (Me and my Red Ferrari) aanmaakte. Met de Amerikaanse advocaat heeft de laatste Nederlandse eigenaar altijd een leuk contact gehad. Gaandeweg zijn diverse mooie ervaringen met de Ferrari 512 BBi aan elkaar uitgewisseld. Waar zo’n auto al niet goed voor is!

Exterieur

De Ferrari 512 BBi verbindt. En niet alleen vanwege de achterliggende verhalen. Wie de haarscherpe contouren van deze klassieker goed tot zich laat doordringen, kan haast niet anders dan als een blok vallen voor de charmes van de 1e middenmotor Ferrari voor op straat ooit. De plaatsing van de krachtbron heeft direct invloed op het unieke design van de legendarische sportauto. De cabine ligt relatief ver naar voren en de daklijn loopt minder stijl af vanwege de langere achterzijde. Extra luchtroosters op de motorkap en air-ducts achter de portieren verwijzen eveneens naar de “nieuwe” V12-configuratie. Verder zijn details als de spitse neus, gele kappen over de koplampunits en tweekleurige carrosserie karakteristiek voor de Berlinetta Boxer. Die van ons kleurt aan de bovenzijde prachtig rood, waardoor de zwarte onderkant des te meer tot z’n recht komt. Zo goed als de Ferrari 512 BBi er aan de buitenkant uitziet, zo mooi is hij onderhuids. En dit gaat verder dan het zeer fraaie, volledig originele zwart lederen interieur alleen…

Techniek & performance

Achter de (enige 2) zitplaatsen ligt een 4,9 liter boxermotor opgesteld onder een hoek van 180 graden. De Ferrari V12 wordt zodoende ook wel “Flat 12” genoemd. De inhoud van de krachtbron, gecombineerd met het aantal cilinders verklaart meteen de keuze voor modelnaam 512. De toevoeging “i” in BBi duidt op het Bosch K-Jetronic CIS injectiesysteem, welke op latere Ferrari BB’s werd geïnstalleerd ten gunste van de balans tussen performance en wendbaarheid. Dat geloven we graag. Feit is dat de 360 pk sterke BBi nog altijd binnen 5,3 seconden de 0-100 km/h sprint afrondt en een topsnelheid van 288 km/h haalt. Een uitstekende basis voor de Testarossa, zo bleek later… Aan wie de eer om in dit magische stukje Ferrari historie te duiken?

Met hartelijke groet,
Prins Classics

 
 
 
 

Wij hechten veel waarde aan de bescherming van uw persoonsgegevens. Bekijk onze Privacy Policy voor meer informatie hierover.