Ferrari Testarossa

Ferrari Testarossa

Model
Testarossa
Type
| Monospecchio | Monodado
Fabriekskleur
Rosso Corsa
Transmissie
Handgeschakeld
KM Stand
63.909 km
Bouwjaar
1985
Brandstof
Benzine
Prijs
€ 114.500.00 Marge

Ferrari Testarossa

Sonny Crocket zou trots zijn. Zelfs al gaat het hier om een rode Ferrari Testarossa in plaats van een witte. En wel om meerdere redenen: het betreft namelijk de meest geliefde uitvoering van het markante model uit de jaren 80. Dat wil zeggen de ‘Monodado’ en ‘Monospeccio’ uitvoering met respectievelijk één centrale wielmoer en één buitenspiegel aan de bestuurderskant, halverwege de A-stijl gemonteerd. Precies zoals Sonny had tijdens zijn hoogtijdagen in Miami Vice.

Historie

Hier houdt de vergelijking met de Amerikaanse hitserie meteen op. Deze Testarossa is namelijk Italiaans van origine. In de plaats Mestre, de vasteland-stad van Venetië, hing men op 19 maart 1985 de vlag uit. Een rode welteverstaan, want de bekendste Ferrari aller tijden is een heus feest om naar te kijken én om mee te rijden. Nog steeds overigens, want dit fraaie exemplaar is uitstekende verzorgd de afgelopen 35 jaar. De bijgeleverde, originele gereedschapset lijkt daarentegen te zijn onaangeroerd…
Het eerste onderhoud vond op 3 mei 1985 in de garage van Autofficina Autosport in Mestre plaats bij een kilometerstand van 2.190, gevolgd door een servicebeurt op 5 maart 1986. Op dat moment, bijna een jaar na de aflevering, had de Testarossa nog maar 4.760 kilometers gereden. Sinds april 2014 staat dit Italiaanse pareltje op Nederlands kenteken. Beter laat dan nooit zullen we maar zeggen… Autofficina in Soest kreeg de eer om zich als eerste Hollandse specialist over de meesterlijk mooie Testarossa-techniek te buigen. De laatste die deze eer tot op heden kreeg, is Mugello Engineering in Hilversum. Op 16 oktober 2017 werd de Ferrari opnieuw technisch aangepakt, inclusief vervanging van de distributieriem. De teller stond destijds op 63.833. Dat is 76 km minder dan wat er nu op staat…

In- & exterieur

Over de Testarossa zijn al boeken vol geschreven. De auto is een regelrecht icoon. Een rijdende legende. En nog steeds steelt deze karakteristieke jaren 80 Ferrari moeiteloos de show. Vanwege zijn markante vormen en exotische lijnenspel wordt de auto geregeld naast een Lamborghini Countach gezet. Onterecht, want waar laatstgenoemde een hardcore sportwagen is, is de Testarossa in basis een razendsnelle GT. Maar dan wel eentje die hevig flirt met supercars, geven we toe.
Een auto met zo’n uitgesproken design verplettert esthetisch gezien ieder ander object zodra deze Rosso Corsa kleurt. Helemaal wanneer de originele glans nog intact is, zoals in dit geval. Vele kenmerkende details komen hierdoor des te beter tot hun recht, waaronder de luchtinlaten achter de portieren, voorzien van ‘vinnen’ die tot ver in de deuren doorlopen. Of wat te denken van de zwarte ‘lamellen’ achter die als cover dienen op de lichtunits? Compleet idolaat zijn we van het interieur: deze is uitgevoerd in beige leder in combinatie met een Nero lederen dashboard. Een bekend uitzicht voor Sonny Crockett! Het instrumentarium en de tunnelconsole zijn lekker hoekig, en passen daardoor perfect bij het exterieur. Zelfs de hoofdsteunen ademen 80s!

Techniek & performance

Eveneens typerend én rood is het kleppendeksel waaronder atmosferische V12-techniek schuilt. Hierop is zelfs de modelnaam gebaseerd (Testarossa betekent ‘redhead’), dus móet het wel iets bijzonders zijn, toch? Absoluut: de 12 cilinders zijn in de lengte, midden achter in een platte hoek van 180 graden geplaatst. Ze leveren samen 390 bruisende pk’s, een ongeëvenaarde Ferrari sound en héél veel rijbeleving. De combinatie heeft iets magisch; iets waar menig moderne machine niet aan kan tippen. De 40/60 gewichtsverdeling onderstreept dit feit: genoeg voor een fijne balans, met voldoende ruimte voor wat klassieke spielerei. Heel even wanen we ons in een vroegere film…

Met hartelijk groet,
Prins Classics

 
 
 
 

Wij hechten veel waarde aan de bescherming van uw persoonsgegevens. Bekijk onze Privacy Policy voor meer informatie hierover.