Jaguar XK

Jaguar XK

Model
XK
Type
120 Roadster OTS
Fabriekskleur
Black
Transmissie
Handgeschakeld
KM Stand
65.200 km
Bouwjaar
1952
Brandstof
Benzine
Prijs
€ 149.500.00 Marge

Jaguar XK120 Roadster

Een magische auto met een betoverende hoeveelheid Britse charisma. Deze schitterende Jaguar XK120 Roadster uit 1952 weet eenieder die iets met auto’s heeft in verwondering – en de liefhebber van klassieke racers in extase te brengen. Zoveel is wel duidelijk!

Deze historische Jag verkeert in absolute topstaat. De gitzwarte carrosserielak heeft nog helemaal niets van zijn intense glans verloren, terwijl het uiterst geraffineerde, ‘Burgundy’ rood lederen interieur met prachtige aluminium accenten rechtstreeks uit de fabriek lijkt te komen. Hierdoor is de legendarische Roadster niet alleen bijzonder, maar ook nog eens bijzonder mooi te noemen.

Echter, hoe aantrekkelijk het ook klinkt om de hele dag naar de fraaie ‘looks’ van deze auto te mogen kijken, ermee rijden is nog veel leuker! Dat is ook precies de reden waarom wij dit collectors item van een verzamelaar kochten; omwille van diens leeftijd zag de persoon in kwestie helaas geen mogelijkheid meer om zelf nog achter stuur te kruipen van de open 2-zitter. En aangezien het naar eigen zeggen ‘een echte rijdersauto betreft’, vond hij het jammer om de Roadster ergens in een schuur te laten stofhappen. Daar sluiten wij ons maar wat graag bij aan!

Deze unieke Jag dankt zijn uitmuntende conditie onder andere aan de grondige restauratie die hij 2007 onderging. Zowel optisch als technisch is de XK120 helemaal puntgaaf. Dit jaar werd de auto technisch opnieuw onderhanden genomen, waarbij onder andere de remmen werden gereviseerd.

De Jaguar XK120 werd in 1948 voor het eerst aan het publiek getoond tijdens de British International Motor Show. En wel in twee vormen: een 2-persoons Convertible genaamd ‘Drop Head Coupé’ (DHC) en een 2-zits Roadster, ook wel ‘Open Two Seater’ (OTS) genoemd. Beide zouden in basis dienstdoen om een nieuwe Jaguar-motor te testen. Eentje die in de aluminium prototypes een topsnelheid van 120 mph (193 km/h) zou moeten kunnen halen, hetgeen een nieuw snelheidsrecord voor straatauto’s zou betekenen op dat moment. De typebenaming is daarmee een directe verwijzing naar het primaire doel van de auto. Het doel werd gerealiseerd, en zelfs met gemak overschreden. Op 30 mei 1949 haalde het prototype van de XK120 op een verlaten snelweg in België namelijk een topsnelheid van 132,6 mph, en schreef daarmee geschiedenis. Het bleek slechts het prille begin van nog iets veel mooiers…

De dynamische, wulpse vormen van de XK120 prototypes maakten namelijk zóveel indruk op het publiek, dat Jaguar in een later stadium alsnog besloot de auto’s daadwerkelijk in productie te nemen. De eerste 242 exemplaren werden gebouwd op een houten frame met aluminium panelen. Begin 1950 kwam daar verandering in; de nieuwe versies zouden voortaan volledig van staal zijn. De auto werd er 51 kilogram zwaarder door, maar niet minder competitief! In de jaren die volgden werden nog talrijke wereldrecords voor snelheid verbroken. Daarnaast waren de Roadsters (OTS) zeer succesvol in de racerij en rallysport.

De Jaguar XK120 werd tot met 1954 gebouwd. Naast de stijlvolle Drop Head Coupé en sportieve Open Two Seater, introduceerde het merk een Fixed Head Coupé (FHC). Oftewel: een dichte coupéversie op basis van de cabriolet. Echter, wat ons betreft gaat er niets boven het pure karakter van deze OTS Roadster met 3,4 liter 6-cilinder-in-lijn motor, goed voor een vermogen van 162 pk. Dichterbij het klassieke racegevoel komt u niet!

Zelf ervaren? Dat kan! U bent van harte welkom in onze Classics showroom. We kijken uit naar uw komst! Met hartelijke groet, Prins Classics.


Houten stuurwiel