Lamborghini 350 GT

Lamborghini 350 GT

Model
350 GT
Type
| 1 of 131 | Matching numbers | Concours condition!
Fabriekskleur
Grigio Argento
Transmissie
Handgeschakeld
KM Stand
70.178 km
Bouwjaar
1966
Brandstof
Benzine
Prijs
€ 595.000.00 Marge

Lamborghini 350 GT - English version below

Bij Prins praten we graag en veel over mooie auto’s. Maar soms staan we gewoon met de mond vol tanden. Ademloos keken we toe hoe deze absoluut unieke en zeldzaam fraaie Lamborghini 350 GT onze klassieker loods kwam binnengerold. Alsof we oog in oog stonden met een creatie zoals we die nog nooit eerder hadden gezien. En feitelijk is dat ook zo. Niet gek overigens, wanneer je je bedenkt dat van de 350 GT wereldwijd slechts 131 originele exemplaren zijn geleverd. Dit ís zo’n origineel exemplaar. In originele kleurstelling en mét matching numbers. Om hem in de smetteloze staat te krijgen zoals we u hier tonen, was een complete body-off restauratie noodzakelijk. Heeft u kippenvel van kruin tot teen en beginnen uw vingertoppen spontaan te tintelen? Het verhaal achter deze historische Lambo-klassieker maakt hem zowaar nóg begerenswaardiger…

Historie

Nergens is een Italiaanse volbloed in betere handen dan van een (voormalig) Formule 1-racer. U treft het: niemand minder dan oud-F1 piloot Luigi Piotti was de 1e eigenaar van deze excellente Lamborghini 350 GT. Piotti kon gedurende zijn professionele loopbaan als coureur geen potten breken in de koningsklasse van de autosport. Hij bleef tussen 1956 en 1958 puntloos, maar niet onopgemerkt dankzij een heldendaad tijdens de Italiaanse GP: collegiaal als hij was, duwde hij de bolide van teammaat Stirling Moss de pitstraat in nadat de Maserati-rijder zonder benzine kwam te staan. Moss won de wedstrijd. Desondanks leek Piotti’s kracht vooral bij zakendoen te liggen. Dit had hem immers grootgebracht. De aankoop van een Maserati voor privégebruik bracht hem uiteindelijk een F1-stoeltje – zo ging dat toentertijd. Na 9 Grand Prix besloot parttime coureur Piotti zich weer fulltime op het ondernemerschap te richten. Met succes, want 8 jaar later promoveerde hij van Maserati naar Lamborghini-rijder.

In- & exterieur

Een Lamborghini 350 GT is tot veel in staat, maar na 55 jaar nog steeds in smetteloze staat zijn is zelfs voor het merk met de stier wat ambitieus. Tenzij u er een gespecialiseerde Nederlandse restaurateur op loslaat natuurlijk. Dat is precies wat er gebeurde in geval van dit exemplaar. Het koetswerk werd in z’n geheel uit elkaar gehaald en losgemaakt van de techniek. De grondige body-off restauratie vond op ambachtelijke wijze plaats in de periode 2013-2015. Niet alleen de body zelf, maar ook de carrosseriekleur werd in ere hersteld dankzij een verse Grigio Argento laklaag: precies zoals het origineel ook had. Daaraan toegevoegd is een subliem gerestaureerd interieur voorzien van geheel nieuw Nero lederen bekleding en prachtige authentieke details.

Design

Hoewel er uiterlijke gelijkenissen zijn, mag de Lamborghini 350 GT absoluut niet worden verward met de 400 GT 2+2: van dat model zijn er veel meer gemaakt. Bovendien gaat de 350 GT de boeken in als het allereerste schepsel afkomstig van Automobili Lamborghini: Ferruccio’s ultieme wapen om eeuwig rivaal Ferrari het vuur aan de schenen te leggen. De eerste poging bleek meteen bullseye: het oogstrelend mooie, tijdloze en ultra elegante design van de door Carrozzeria Touring gebouwde GT was voor velen een schot in de roos. En dus kon een opvolger niet lang uitblijven. Zijn naam: 400 GT. De geoefende kijker haalt de 350 en 400 moeiteloos uit elkaar aan de hand van de 2 dubbele ronde koplampen in het front, die het origineel moet missen.

Techniek & performance

De Lamborghini 350 GT is van het klassieke soort, ook qua configuratie. Dit betekent dat de Italiaanse sportwagenbouwer optimaal van de lange neus gebruikmaakte, door er een heerlijke 3,5 liter V12-motor in te leggen met 284 pk. Hoe serieus we dit moeten nemen anno 2021? Accelereren van 0-100 km/h in 6,8 seconden en een topsnelheid van 254 km/h zijn nog immer waarden waar we als liefhebber warm voor lopen. Helemaal als je je bedenkt dat ze er in 1966 al toe in staat waren. En tegen de karakteristieke sound van de majestueuze 12-cilinder is natuurlijk helemaal niets opgewassen. Wie neemt het wiel als een échte coureur over?

Cordiali Saluti,
Prins Classics

------------------

Lamborghini 350 GT Grigio Argento (English version)
At Prins we like to talk a about beautiful cars all the time. But there are moments we’re simply speechless. With our eyeballs popping out we saw this absolutely stunning and ultra-rare Lamborghini 350 GT entering the showroom. As if we were standing face to face with a creature we'd never seen before. That’s actually a fact. But this doesn’t come as a surprise after understanding the 350 GT was only 131 times built. This one has an original color combination and matching numbers. In order to get it in the immaculate condition as we show you here, a complete body-off restoration was necessary. Do you have goosebumps from head to toe and are your fingertips starting to tingle? The (hi)story behind this Lambo classic makes it even more desirable…

History
An Italian thoroughbred is in no better hands than those of a (former) Formula 1 driver. Luigi Piotti was the 1st owner of this extraordinary Lamborghini 350 GT. Piotti wasn’t able to score points during his professional racing career between 1956 and 1958, but still got the attention after a legendary move at the Italian GP. Team player as he was, he pushed teammate Stirling Moss' car into the pit lane after the Maserati driver ran out of petrol. Moss won the race. Despite this heroic action, Piotti was stronger in doing business. It brought him to an F1 seat in the first place after purchasing a highly exclusive Maserati for private use. Piotti got 100% back into business when his 9th Grand Prix ended up scoring no points as well. With success, because 8 years later he was promoted from a Maserati to a Lamborghini owner. No need to get back into Formula 1 though.

Interior & exterior
A Lamborghini 350 GT is a lot capable of, but still being immaculate after 55 years is even for the brand with the bull a bit too ambitious. Unless you let a specialized Dutch restorer do his job, of course. That's exactly what happened in this special case. The body was completely disassembled and detached from the technique. The thorough body-off restoration took place between 2013 and 2015. Not only the body itself, but also the body color was fully restored thanks to a fresh Grigio Argento paintjob: exactly like the original. Added to this is a sublimely restored interior with completely new Nero leather upholstery and magnificent authentic details.

Design
Although there are similarities in appearance, the Lamborghini 350 GT should not be confused with the 400 GT 2+2: many more were made of that model. In addition, the 350 GT wrote history by being the very first production car ever made by Automobili Lamborghini. It was designed to be Ferruccio's ultimate weapon, to put eternal rival Ferrari to the test. The first attempt was bullseye: the stunningly beautiful, timeless and ultra-elegant appearance of the GT built by Carrozzeria Touring, got Enzo some serious headache. A successor was therefore inevitable. Its name: 400 GT. The real fan can separate the 350 from the 400 within a blink of an eye; the 2 double round headlights weren’t part of the original.

Technique & performance
The Lamborghini 350 GT is a genuine classic, also in terms of configuration. This means that the Italian exotic car manufacturer used of the stretched nose for a long bonnet and a wonderful 3.5 liter V12 engine underneath, producing 284 hp. How seriously should we take this in 2021? Accelerating from 0-100 km/h in 6.8 seconds and a top speed of 254 km/h are still strong numbers, even for a modern sports car. But Lamborghini was already capable of doing this back in 1966. Besides, nothing can match the characteristic sound of an original, majestic 12-cylinder. Who will take over the wheel like a proper (racing) driver?

Kind regards,
Prins Classics.

 
 
 
 

Wij hechten veel waarde aan de bescherming van uw persoonsgegevens. Bekijk onze Privacy Policy voor meer informatie hierover.