Lamborghini Urraco

Lamborghini Urraco

Model
Urraco
Type
| P250 engine | Perfect condition
Kleur
Blauw
Transmissie
Handgeschakeld
KM Stand
93.670 km
Bouwjaar
1976
Brandstof
Benzine
Prijs
€ 79.500.00 Marge

Lamborghini Urraco

Back to bella blu. Ooit was deze prachtige, tot in detail gerestaureerde Lamborghini Urraco rood van kleur. Op dat moment stond hij ook al bij Prins: in 2014. Het bleek echter niet de originele tint. Voor de eigenaar aan wie wij de klassieker destijds verkochten reden om de Urraco in ere te herstellen. Inclusief het blauw waarin hij in 1976 nieuw werd afgeleverd. Zeg maar gerust: bella blu. Aan schoonheid immers geen gebrek!

Historie

De Lamborghini Urraco werd in 1970 in Turijn gepresenteerd als een ‘betaalbaar’ alternatief voor de V12-aangedreven Miura. Ook moest de 2+2 concurrenten zoals de Ferrari Dino en Maserati Merak tegengas bieden. De Silhouette en opvolger Jalpa deelden de technische basis met de Urraco. Gezien het bescheiden productieaantal van slechts 791 eenheden kan de laatstgenoemde gerust worden bestempeld als een zeldzaamheid. Van die 791 zijn er 66 geleverd in P200-trim, wat dit exemplaar zowaar nóg zeldzamer maakt. Maar dit is toch een P250, horen we u denken? Ja en nee. Qua motor wel; die werd echter niet af-fabriek gemonteerd, blijkt na navraag te hebben gedaan bij Lamborghini. Volgens de iconische sportwagenfabrikant uit Sant’Agata Bolognese staat het chassis intern namelijk bekend als P200. Op papier koopt u dus een extra unieke Urraco, maar dan mét de krachtigere en populairdere P250 krachtbron waarvan er 520 stuks werden gebouwd. Beter wordt het niet!

Exterieur

De Lamborghini Urraco is, helemaal des Lamborghini’s, een opvallende verschijning. Kan ook niet anders, als niemand minder dan Marcello Gandini (in dienst van Bertone) de contouren heeft verzorgd. De beroemde Italiaanse designer was bijvoorbeeld ook verantwoordelijk voor de legendarische Countach; optisch de extreemste in zijn soort.
De exoot genaamd Urraco is echter van een heel ander kaliber. Met zijn 2+2 opstelling was de supercar in basis bedoeld als 4-zitter. Ruim kan de klassieke Lambo daarentegen niet worden genoemd. Hoeft ook niet. Daarvoor in de plaats krijgt u namelijk een waanzinnige vormgeving: slank, rank en boordevol karakteristieke details. In origineel Lamborghini blauw komen deze details des te beter tot hun recht. Let bijvoorbeeld op de fraai contrasterende zwarte lamellen boven de motorkap achter en dito ‘kieuwen’ achter de achterste zijruiten.

Interieur

Erg woest oogt de werkplek van de Lambo Urraco. Het sportstuur bevat 4 spaken die een centrale plek hebben ingenomen rondom het dieper gelegen hart met daarop de wilde Lamborghini stier afgebeeld. Het instrumentenpaneel is extreem breed, plat en rechthoekig en bevat een indrukwekkende reeks analoge meters. De handgeschakelde transmissie heeft een karakteristiek H-patroon. De aluminium sleuven zijn zo ongeveer het enige contrasterende in het overwegend zwarte Urraco interieur.

Techniek & performance

De toevoeging P250 verraadt de inhoud van Lamborghini’s V8-middenmotor. U leest het goed: de 2,5 liter 8-cilinder ligt achter de (maximaal 4) passagiers opgesteld. Een bijzondere configuratie voor een bijzondere auto. Omdat de motor een P250 en geen P200 betreft, gaat u er zomaar een kleine 40 pk op vooruit: 220 in plaats van 182 pk. Dat is toch mooi meegenomen. Met een 0-100 km/h sprint binnen 6,9 seconden schiet u er bovendien 3 tienden mee op. De topsnelheid ging er eveneens flink op vooruit: van 215 naar 240 km/h.
U heeft ambities om te testen of de klassieke Lamborghini zijn beloofde prestaties na 44 jaar nog steeds weet waar te maken? Aan de algehele conditie zal het niet liggen: Mugello in Hilversum nam de Urraco tussen 2015 en 2017 technisch flink onder handen. De motor werd eruit gehaald, de carbs gereinigd en de koppen gereviseerd. Facturen van dit alles en nog veel meer liggen ter inzage. Ach, eerst maar eens komen kijken, toch?

Met hartelijke groet,
Prins Classics

 
 
 
 

Wij hechten veel waarde aan de bescherming van uw persoonsgegevens. Bekijk onze Privacy Policy voor meer informatie hierover.