Maserati 222

Maserati 222

Model
222
Type
Racing
Fabriekskleur
Dazing Black
Transmissie
Handgeschakeld
KM Stand
112.593 km
Bouwjaar
1992
Brandstof
Benzine
Prijs
€ 29.500.00 Marge

Maserati 222 Racing

Racing, zo’n naam zegt alles. Voeg de begeerlijke typeaanduiding toe aan een stijlicoon als de Maserati 222, en de impact is van een ongeëvenaard groot niveau. Maak kennis met de Maserati 222 Racing: de perfecte mix van pure snelheid en onvolprezen exclusiviteit. Bovendien is het een absolute zeldzaamheid, refererend aan de gelimiteerde oplage van 230 exemplaren (uitsluitend voor Italië!), waarvan er slechts 115 via grijze import hun weg vonden naar het buitenland. En dan is de conditie ook nog eens om van te smullen…

Historie

Een klassieke Maserati, en dan met name deze 222 Racing, staat erom bekend extra gevoelig te zijn voor goed onderhoud. In de garage én daarbuiten. “Motor warm rijden, turbo’s koud rijden. En RON98 tanken.” Dat zijn de wijze woorden die de voormalig eigenaar de volgende liefhebber graag wil meegeven. Of beter: in het geheugen wil griffen. De importantie mag immers niet worden onderschat! Hij leerde deze lessen van Auto Forza: de Maserati specialist uit Noordwijkerhout, waar de auto (sinds de import) vanaf dag één in onderhoud is geweest. Totdat Prins Classics in beeld kwam in 2016…
Dit unieke exemplaar is nieuw geleverd in Italië en in 2004 door Automobili naar Nederland gehaald. De reden tot aankoop in 2005 is bijna net zo bijzonder als het model zelf: “Ik was op zoek naar een spectaculaire auto, anders dan een Porsche”, liet de vorige eigenaar ons weten. Hij stuitte op een 911 Turbo-concurrent uit 1992 met 70.000 kilometer ervaring en een in 2003 gereviseerde motor. De rest is geschiedenis…

Design & conditie

De Racing is het absolute topmodel uit de Maserati 222-reeks: een door Marcello Gandini doorontwikkelde variant op de Biturbo uit de jaren 80. De zeldzame uitvoering is lichter en krachtiger dan andere 222’s, en gebaseerd op de tweede Biturbo-restyling van de hand van Gandini; de man die tevens verantwoordelijk is voor het uitgesproken design van historische exoten als de Lamborghini Miura, Countach en Diablo. En dat zie je: het profiel van de 222 Racing is strak, de aankleding agressief. Let bijvoorbeeld op de kappen die over de koplampen zijn gelegd, de dikke dorpels en plaatsing van de prominente achterspoiler.
De Racing moest behalve technisch, ook optisch het gat vullen tussen de ‘standaard’ 222 en de nog extremere Shamal. Missie geslaagd. Want zelfs in discreet Dazing Black (opnieuw gespoten in 2009), is en blijft de drietand een markante verschijning. Franco Auto plaatste in 2015 tevens een nieuwe voorruit, zodat ook daar de steenslag schittert door afwezigheid. En de airconditioning? Die werkt helemaal naar behoren, dankzij inbouw van het laatste (!), nieuw in Nederland aanwezige, originele bedieningspaneel voor de 222. Het zijn de kleine details die een groot verschil maken…

Techniek & performance

Voor zijn tijd is de 222 Racing een serieus snelle auto. En nog steeds laten de 287 pk’s uit de dubbel geblazen 2,0 liter V6 sportievelingen niet koud. Accelereren van 0-100 km/h kan binnen 5,9 seconden. De topsnelheid ligt op een indrukwekkende 256 km/h. De elektronisch te verstellen KONI schokdempers zijn in ere hersteld, maar let wel op verkeersdrempels tussen het sprinten door: de carterpan hangt relatief laag boven de grond. Op zulke obstakels was Maserati uiteraard niet berekend, begin jaren 90. De emotie die de waanzinnige drietand daarentegen oproept, is van alle tijden…

Met hartelijke groet,
Prins Classics

 
 
 
 

Wij hechten veel waarde aan de bescherming van uw persoonsgegevens. Bekijk onze Privacy Policy voor meer informatie hierover.