Maserati Khamsin

Maserati Khamsin

Model
Khamsin
Type
4.9 Automatic
Fabriekskleur
Rosso Fuoco
Transmissie
Automaat
KM Stand
52.692 mile
Bouwjaar
1977
Brandstof
Benzine
Prijs
€ 99.900.00 Marge

Maserati Khamsin 4.9 Automatic

Het is te hopen dat u nog een plekje in uw woonkamer over heeft in quarantainetijd, want deze magistrale Maserati Khamsin 4.9 met matching numbers uit 1977 hoort er zeker thuis! Dít is nu wat ze noemen ‘kunst op wielen’. Voordeel van dit waanzinnige ‘meubelstuk’ is dat u er nog mobiel mee bent ook…
De oogstrelende designkiller van Maserati (met dank aan Bertone) verkeert in goede staat, is aantoonbaar keurig onderhouden en door de jaren heen op diverse punten grondig aangepakt. Geen concourswinnaar, wél een zeer knappe auto. Wij bieden de Khamsin aan in opdracht van een échte liefhebber, die helaas niet voldoende ruimte heeft voor al zijn liefhebberijen…

Historie

Dit Italiaanse spektakelstuk reed de eerste jaren in de US rond, totdat een Fransman de Maserati in 2012 van Los Angeles naar Zuid-Frankrijk haalde. Sindsdien verblijft de klassieker op Europees terrein. Zijn huidige eigenaar is eveneens een Fransman en tevens een goede bekende van Prins. De reden van verkoop is een klassiek voorbeeld van een luxeprobleem; de Khamsin werd als laatste aan een illuster rijtje toegevoegd met legendes als de Maserati Ghibli, Alfa Romeo Montreal en een Ferrari 348 Spider met nog geen 10.000 km ervaring. De huiskamer van de Fransman bleek afgeladen vol, en dus moest de laatst toegevoegde als eerste weer weg. Mogelijk was de tijd de grootse vijand van de Khamsin. Tijd die de andere auto’s wél hadden gekregen om een band op te bouwen met hun eigenaar… Onderhoudshistorie en bijbehorende facturen zijn allemaal inbegrepen. Daarin is onder andere te lezen dat de Khamsin in 2004 een motorrevisie onderging in de US.

In- & exterieur

De Maserati Khamsin verdient sowieso een schoonheidsprijs, ongeacht de conditie. Misschien nog wel het meest opvallende is dat zijn futuristische, spaceship-achtige looks tijdloos blijken te zijn. De optische staat van dit exemplaar is daarbovenop erg mooi, maar niet perfect – al zal de meeste toeschouwers dat niet eens opvallen. Op enkele blisteringen op de motorkap en her en der wat minuscule barstjes in de vuurrode Rosso Fuoco lak na, is de scherp getekende Khamsin puntgaaf.
De huidige eigenaar is nogal fan van al het Bertone designwerk. De Khamsin behoort zeker tot één van de grootste meesterwerken uit de Italiaanse geschiedenis, dat moge duidelijk zijn. Eveneens duidelijk is dat deze Maserati zich inmiddels meer Europeaan dan Amerikaan voelt, getuige de bumpers die volgens EU-spec werden gemonteerd. Wit leder maakte plaats voor zwart leder op de voorstoelen, en ook het dashboard en de vloer zijn in een nieuw zwart jasje gestoken. We kunnen niet anders zeggen: het geheel ziet er erg gelikt uit.

Techniek & performance

Onderhuids is de Khamsin 4.9 al net zo vooruitstrevend als dat hij eruitziet. De heerlijke automatische transmissie komt bijvoorbeeld bij de specialisten van BorgWarner vandaan; is er tóch nog iets Amerikaans aan deze Italiaan. De 4,9 liter Maserati-V8 beschikt over 4 dubbele Weber carburateurs en produceert een indrukwekkende 320 pk… Een bizar knappe prestatie voor een model uit de jaren 70!
De techniek is dik in orde; de auto stuurt, remt, schakelt en loopt goed. Ook de elektronica werkt 100% naar behoren! Naast de aandrijving is tevens de wegligging ‘uit de kunst’, mede te danken aan de ideale 50/50 gewichtsverdeling. Ons advies: in welke ‘kamer’ de Khamsin thuis ook wordt neergezet, plaats hem vlakbij een deur, want deze klassieker zet optische schoonheid regelrecht om in pure rijbeleving.

Met hartelijke groet,
Prins Classics

 
 
 
 

Wij hechten veel waarde aan de bescherming van uw persoonsgegevens. Bekijk onze Privacy Policy voor meer informatie hierover.