Maserati Khamsin

Maserati Khamsin

Model
Khamsin
Type
4.9
Kleur
Rood
Transmissie
Handgeschakeld
KM Stand
37.312 mile
Bouwjaar
1977
Brandstof
Benzine
Prijs
€ 99.500.00 Marge

Maserati Khamsin 4.9

De modelnaam verwijst naar een hete Egyptische woestijnstorm, maar eigenlijk was de Maserati Khamsin vooral een hele frisse wind in supercar-land bij zijn introductie in 1974. Met zijn spaceship-achtige looks en vooruitstrevende technologie, maakte de Khamsin meteen een buitenaards mooie indruk. Sommige dingen veranderen nooit…
Dit bijzonder fraaie exemplaar, compleet met matching numbers en een officieel rapport van Maserati Classiche, is namelijk al die jaren (aantoonbaar!) perfect onderhouden. Daarnaast zijn er relatief weinig kilometers mee gereden en verkeert hij in absoluut briljante staat. Onlangs uitgevoerde service door de Nederlandse specialist Italauto, maakt de cirkel helemaal rond. Kortom, deze drietand is allerminst een storm in een glas water!

Historie & achtergrond

Italië bouwde deze bloedmooie Khamsin in november 1975, waarna Amerika de eer kreeg om de Italiaanse schone voor het eerst op de weg te zetten. Dat gebeurde uiteindelijk in 1977, een jaar nadat de auto warm werd onthaald door de Maserati-importeur in Los Angeles. Eén van de gelukkigen die de klassieke supercar in de afgelopen 42 jaar bezat, schreef bestsellers. Ironisch genoeg gingen zijn boeken over miljonairs die rijk waren geworden dankzij hun bescheidenheid, spaarzaamheid en voorzichtigheid. Dat terwijl de kostbare drietand tijdens de oliecrisis werd aangeschaft; daar is wel flink wat lef voor nodig!
Lef toonde ook Marcello Gandini. Hij kreeg een blanco vel papier aangereikt door Nuccio Bertone en maakte het onmogelijke waar: een Bertone-waardig ontwerp maken. Vanwege het overlijden van Giovanni Bertone in 1972, de oprichter van het roemruchte designbureau, werd de Khamsin onbedoeld een eerbetoon aan de Italiaanse grootmeester. Later dat jaar debuteerde het eerste prototype namelijk op de Autosalon van Turijn: in de achtertuin van Bertone.

In- & exterieur

Het woord ‘spaceship’ hebben we reeds laten vallen. Daar is geen woord aan gelogen: het karakteristieke, haarscherpe profiel van de Khamsin – inclusief wigvormig koetswerk en opvallend grote raampartijen achter, is menigmaal verward met een UFO. Unieke details, zoals de asymmetrische zwarte lamellen op de motorkap en glaswerk tussen beide achterlichtunits, verraden dat alle remmen los gingen bij het tekenen van deze Maserati. De Rosso Fuoco carrosserie verkeert in oogverblindende conditie en ook het originele (!) zwarte Connolly leder ademt nog steeds onverminderd smetteloze stijl en sportiviteit. Daarom alleen al is zitten in de Khamsin een geweldig feest! Welkome bonus zijn de Europese specificaties, nieuwe banden en originele 15 inch Campagnolo velgen!

Techniek

Design en techniek gingen hand in hand bij de totstandkoming van deze zeldzame klassieker. Zo gebruikte Maserati-ingenieur Giulio Alfieri de innovatieve hydrauliek van Citroën om de klapkoplampen en stoelen te bedienen. Immers, als de Fransen het toch voor het zeggen hadden in die tijd (Citroën zwaaide er tussen 1968 en 1975 met de scepter), dan kon Maserati er maar beter zijn voordeel mee doen en gaan shoppen in Parijs voor onderdelen.
En zo geschiedde. Onder andere de rembekrachtiging en snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging inclusief automatische middenstand, kwamen rechtstreeks bij Citroën vandaan. Echter, niet alles was Frans. De heerlijke automatische transmissie komt bijvoorbeeld uit de schappen van BorgWarner. En de ideale 50/50 gewichtsverdeling plus 4,9 liter V8-motor voorzien van 4 dubbele Weber carburateurs een kleine 320 pk? Beide powered by Maserati. Deze combinatie maakt dat de Khamsin zijn tijd ver vooruit was en nog immer een waanzinnige rijdersauto is. Sterker nog, de aandrijving betreft één van de fijnste van voor de overname door De Tomaso. Giovanni Bertone zou trots zijn geweest…

Met hartelijke groet,
Prins Classics

 
 
 
 

Wij hechten veel waarde aan de bescherming van uw persoonsgegevens. Bekijk onze Privacy Policy voor meer informatie hierover.