Mercedes-Benz 190 SL

Sommige mensen laten zich meteen inpakken door schoonheid, anderen wachten geduldig af in de hoop dat er iets voorbijkomt dat nóg fraaier is. Die laatste groep kan nu gaan toeslaan, want beter dan deze unieke, zeldzaam mooie klassieker wordt het niet: een compleet en meesterlijk gerestaureerde Mercedes-Benz 190 SL uit 1956 met matching numbers, verkerend in concoursstaat! Hebben we uw aandacht?

Historie

Frankrijk is een prachtig vakantieland. En sinds vandaag weten we ook dat de bewoners goede smaak hebben voor auto’s. De laatste eigenaar die deze bijzondere SL in zijn bezit had, is namelijk een Franse autoverzamelaar. De man is er tevens voor verantwoordelijk dat de Mercedes in de uitmuntende conditie verkeert zoals de 190 dat nu doet. In zijn huidige vorm, heeft de Benz niet meer dan 960 (!) kilometer gereden. Wauw.
En dan te weten dat de ster uit de Duitse autogeschiedenis al heel wat mooie jaren achter de rug had: de convertible is namelijk nieuw geleverd op één van de zonnigste plekken ter wereld, waar auto’s minimaal te lijden hebben. Hoezo ruil je zoiets unieks in? Het antwoord laat zich omschrijven in 4 woorden: Alfa Romeo 8C Competizione.

Conditie in- & exterieur

De eerste generatie SL staat bekend als één van de, zo niet dé mooiste Mercedes ooit gemaakt. De koppeling naar de legendarische 300 SL “Gullwing” is eerder regel dan uitzondering, aangezien de twee qua uiterlijk sterk aan elkaar zijn gewaagd. Echter, in tegenstelling tot de Gullwing, is de 190 SL meer een toer- dan een sportwagen. Deze ster heeft in het verleden dus vooral geschitterd langs boulevards, in plaats van op het circuit.
Voor het beste resultaat heeft de zeldzame klassieker een zogenoemde body-off restauratie ondergaan. De auto is opnieuw gespoten in een originele Mercedes lak, en is tot in detail gepolijst plus van nieuw chroom voorzien. Ook de cabriokap is vervangen en nagenoeg ongebruikt. Het binnenwerk van de 190 SL werd net zo grondig aangepakt als de carrosserie. Het rode leder bijvoorbeeld, is in z’n geheel in het nieuw gestoken. Kortom, helemaal klaar om de concours prijs in ontvangst te nemen!

Conditie techniek

Ook de zaken die normaal gesproken uit het zicht blijven, kregen de volle aandacht van de restaurateur: de 105 pk sterke 4-cilinder lijnmotor met dubbele carburateurs is volledig gereviseerd. Dit geldt tevens voor alle overige technische delen, mits ze niet vervangen zijn. Extra knap is dat dit alles is uitgevoerd mét behoud van de originaliteit van het model!
Daarover gesproken: het originele leveringscertificaat is inbegrepen, evenals een fotoreeks van het complete restauratieproces, en van de toestand ervoor plus erna. Waar wij echter veel nieuwsgieriger naar zijn, is het fotomateriaal dat nog gaat volgen. En vooral: bij wie.

Met hartelijke groet,
Prins Classics

 
 
 
 

Wij hechten veel waarde aan de bescherming van uw persoonsgegevens. Bekijk onze Privacy Policy voor meer informatie hierover.