Mercedes-Benz 190

Mercedes-Benz 190

Model
190
Type
SL
Kleur
Rood
Transmissie
Handgeschakeld
KM Stand
77.784 km
Bouwjaar
1956
Brandstof
Benzine
Prijs
Prijs op aanvraag

Mercedes-Benz 190 SL

We zullen er niet omheen draaien: de klassieke Duitser op uw scherm is zó mooi dat we er spontaan Italiaans door gaan praten. Natuurlijk, de kleur heeft deze “bella” alvast mee. Maar dan dat design! Zo fraai, zo fijntjes, zo tijdloos, zo stijlvol, zo elegant… En dan verkeert de Mercedes-Benz 190 SL ook nog eens in een bloedmooie, volledig gerestaureerde staat! Voortaan zijn sterallures wel op hun plaats.

Historie

Het is 1956 wanneer deze schoonheid genaamd 190 SL (intern bekend als R121, met de ‘R’ van ‘Roadster’) voor het eerst het asfalt verkent: exact een jaar na de introductie van het model. De fabriekscode W121 BII verraadt meteen waarop de 2-zits Convertible van Mercedes-Benz gebaseerd is: de Mercedes 180 Ponton sedan, en dus niet de iconische 300SL (R198) “Gullwing” waar de 190 SL optisch zoveel van weg heeft. Betaalbaarheid was immers troef toen Mercedes naast de prachtige, maar ook peperdure sportauto een cabrioversie lanceerde. In de code slaat ‘BII’ op ‘Serie II’, wat betekent dat de techniek met de latere versie van het pontonmodel werd gedeeld. In dit geval is zowel de techniek als het optische deel de afgelopen jaren in ere hersteld dankzij een complete restauratie. Op verzoek worden foto’s van de wedergeboorte meegeleverd, als bewijs van goed gedrag.

Exterieur

We noemden het al: de Mercedes 190 SL weerspiegelt absolute schoonheid. Weinig auto’s zo prachtig als de klassieke roadster… Nota bene gemaakt in Duitsland! Dat we 65 jaar na dato nog steeds zo extreem onder de indruk zijn van de looks, zegt genoeg. Waar zit hem dat dan in? De carrosserie is één en al sierlijkheid; alsof de ontwerpers met elkaar aan het dansen waren tijdens het maken van de eerste schetsen. De karakteristieke welvingen en charmante rondingen zijn een lust voor het oog en een absolute schot in de roos. Zelfs de spatborden lijken rechtstreeks uit een atelier te komen. Kennelijk dacht Mercedes er net zo over, getuige de chromen sierstrips die hier duidelijk het accent op leggen. Met de zwart linnen kap naar beneden wordt ons een blik naar binnen gegund, en ook dat is allerminst een straf…

Interieur

De rode gloed van het exterieur komt schitterend terug in het dashboard en de A-stijlen van de ster onder de klassieke cabrio’s. Stoelen en deurpanelen zijn afgewerkt met strak zwart leder, maar ook van contrast is deze knappe 190 SL bepaald niet vies. Let bijvoorbeeld op de vele chromen details en witte accenten (stuurwiel + versnellingspookknop). De onderbreking in de voorruit is typisch jaren 50 en hetzelfde geldt voor de binnenspiegel die op een plek zit waar we tegenwoordig vaak de achteruitrijcamera terugvinden. Zo gek gedacht was dat dus niet!

Techniek

De modelnaam zegt het al: de 190 SL beschikt over een krachtbron met een inhoud van 1,9 liter. Het gaat om een 4-cilinder lijnmotor (M121), voorzien van dubbele carburateurs en een vermogen van 105 pk (77 kW). Ruim voldoende voor aansprekende prestaties in een Super Leicht (SL) Mercedes model. Zeker in die tijd. Al betrappen we onszelf erop dat rijden niet eens altijd noodzakelijk is om de Mercedes 190 SL maximaal te kunnen waarderen. Mag u raden waarom…

Met hartelijke groet,
Prins Classics

 
 
 
 

Wij hechten veel waarde aan de bescherming van uw persoonsgegevens. Bekijk onze Privacy Policy voor meer informatie hierover.