Mercedes-Benz 280 SL Pagode

De Mercedes-Benz 280 SL Pagode – internationaal beter bekend als Pagoda top of Pagoda Spider, wordt geroemd om zijn tijdloze schoonheid en ongekende waardevastheid. Toppunt is dit über-fraaie, volledig gerestaureerde exemplaar: origineel Nederlands geleverd, handgeschakeld en afkomstig van slechts 2 (!) eigenaren. De oorspronkelijke bezitter had de open Benz bijna een halve eeuw lang op zijn naam staan. Het zou namelijk tot 2017 duren voordat de Mercedes 280 SL Pagoda voor het eerst (en tot nu toe voor het laatst) van de hand werd gedaan. De grondige aanpak van de 2e eigenaar, een verzamelaar, heeft er mede toe bijgedragen dat de klassieke “Sport Leicht” Mercedes subliem rijdt. Remmen, accelereren, sturen, schakelen; niets verraadt de respectabele leeftijd van deze fantastische Pagode! Exclusief bij Prins.


Exterieur

De Gullwing mag dan de hoogst begeerlijke trendsetter zijn van de SL-klasse, het is deze vleugeldeurloze Mercedes-Benz W113 die voor het eerst standaard als convertible door het leven ging. Of als Roadster Coupé, zoals in geval van de karakteristieke 280 SL Pagode. Die laatste toevoeging dankt de ster onder de klassieke cabrio’s aan de bijzondere vormgeving van de hardtop, welke doet denken aan de typische architectuur van vele Aziatische gebouwen. Maar ook de rest van het exterieur is een bezienswaardigheid op zich: de rechtopstaande koplampunits, lange motorkap, verchroomde bumpers + raamlijsten, kaarsrechte belijning van de flanken en relatief lange overhang aan de achterzijde maken dat de 2e generatie Mercedes SL een uiterst slanke en elegante verschijning is. De gebroken witte carrosserie is helemaal tijdcorrect en verkeert in fantastische staat. Naar deze Pagoda Spider blijven we kijken!


Interieur

Ook vanbinnen straalt de Mercedes ster van vroeger één en al klasse uit. Het bruine interieur is om door een ringetje te halen zo mooi. Prachtig zijn de vele originele details, zoals de Becker radio, chromen ventilatieroosters, grote ronde tellers en natuurlijk het flinterdunne 2-spaaks stuurwiel. Wat een eyecatcher! De groene zonneband bovenlangs de voorruit en het in carrosseriekleur gespoten dashboard passen precies in het plaatje dat we van luxewagens uit de jaren 60 en 70 hebben. Heel verrassend is de comfortabele zitpositie. Meteen wordt duidelijk: de 280 SL Pagode is een rijdersauto pur sang!


Techniek

De Mercedes W113 is gedurende de productieperiode van 1963 tot 1971 meerdere keren van een krachtkuur voorzien. Het begon allemaal met de 230 SL, inclusief naam die direct is afgeleid van de 150 pk sterke 2,3 liter 6-cilinder lijnmotor. Gevolgd door de 250 SL en 280 SL die uiteindelijk 170 pk uit het 2,8 liter blok wist te persen. Hiermee haalt het Pagoda topmodel een topsnelheid van 200 km/h. Mercedes monteerde remschijven rondom, in tegenstelling tot de 230 SL die achter nog trommelremmen had. Veruit de meeste Europese exemplaren zijn uitgerust met een handmatige transmissie, waaronder deze. In Amerika gaf men de voorkeur aan een automaat. Belangrijker is echter hóe onze Mercedes 280 SL Pagode schakelt: subliem! Dit is geheel in lijn met de rest van de technische conditie. De 6-cilinder roffelt er lekker op los, de aandrijflijn is vlot en soepel tegelijk. Dat we 53 jaar na de 1e aflevering en 124.988 km later nog steeds zo onder de indruk zijn, zegt veel over de kwaliteit van Mercedes als merk. Maar ook over de restauratie. Wie komt dit meesterwerk uit Stuttgart zelf eens ervaren?

Met vriendelijke groet,

Prins Classics.

 

English version will follow soon

Originial Dutch delivered '68 Pagoda in fantastic condition! Manual gearbox and only 2 owners. The first owner owned the car until 2017. The second one restored the car completely.

Mileage: 124.988 km



 
 
 
 

Wij hechten veel waarde aan de bescherming van uw persoonsgegevens. Bekijk onze Privacy Policy voor meer informatie hierover.