Moto Guzzi

Moto Guzzi

Type
Le Mans 850 | Caferacer | fully restored
Fabriekskleur
Verde Legnano
Transmissie
Handgeschakeld
KM Stand
37.350 km
Bouwjaar
1981
Brandstof
Benzine
Prijs
€ 17.900.00 Marge

Moto Guzzi Le Mans 850 Café Racer

Bij Prins zijn we gek op wielen. Meestal zijn dat er vier, maar voor deze unieke tweewieler maken we heel graag een uitzondering! Want wat is hij uitzonderlijk mooi, deze briljant tot Café Racer omgebouwde, origineel Italiaans geleverde Moto Guzzi Le Mans 850…!
De motor is compleet gerestaureerd door een Nederlandse specialist, en heeft een werkelijk uitmuntende transformatie doorgemaakt van klassieke sportmotor naar vintage caféracer. De oorspronkelijke kleur was Rosso Fuoco, echter met zo’n gave stijl verdien je het om een gepolijste tank en frisse Verde Oliva metallic kleurstelling te hebben!
Wij kwamen in aanraking met deze magisch mooie machine nadat de voormalig eigenaar zijn interesse had getoond in de classy Jaguar XK120 Roadster uit het Prins Classics assortiment. Hij stelde voor om daarvoor in de plaats een aantal andere klassiekers en youngtimers bij ons in te ruilen. Maar tijdens een nadere kennismaking met zijn privécollectie, viel ons oog op de Moto Guzzi. De rest is geschiedenis…

Historie

Deze Moto Guzzi Le Mans 850 begon zijn loopbaan in april 1981 in Italië: het land van de fabrikant, waar in die periode Alejandro de Tomaso met de scepter zwaaide. Die naam komt u als autoliefhebber bekend voor? Dat kan kloppen: het betrof dezelfde eigenaar als van de gelijknamige autofabrikant. Dat kan haast geen toeval zijn…
In 1994 verhuisde de motor naar Nederland, waar hij tot 2013 in het bezit was van één enkele eigenaar. In deze periode bleef de Le Mans 850 in geheel originele staat bewaard. De twee daaropvolgende jaren is de Guzzi hoofdzakelijk gestald in een garage nabij, maar de derde (en tot nu toe laatste) Nederlandse eigenaar had hele andere plannen met de tweewieler.
Naar meerdere malen te hebben aangedrongen om de motor aan hem te verkopen, was in 2015 de kogel door de kerk. Kort daarna volgde een grondige restauratie. Dit gebeurde in samenwerking met een bevriende specialist, die kennelijk veel oog voor detail had. Want hoe anders ook, de karakteristieke Moto Guzzi stijl is gelukkig intact gebleven!

Conditie & techniek

Om de Le Mans 850 een feilloos tweede leven te gunnen, zijn kosten noch moeite gespaard bij de restauratie: het 81 pk sterke aluminium langsgeplaatste 90° V-twin blok is volledig gereviseerd. Het frame is gecoat en de tank gepolijst. Maar de echte ‘racy’ looks heeft de motor te danken aan de nieuwe stuurkuip en eenpersoons buddy (monoposto), waarmee de 850 officieel van two-seater naar single-seater is getransformeerd. Genoemde delen zijn tevens van een nieuwe, originele Moto Guzzi lak voorzien.
Daarnaast was er veel aandacht voor de finetuning van andere delen. Zo zijn er aanpassingen aan het stuur + de kroonplaat gedaan, en werden er op de Dellorto carbs kelken gemonteerd. De instelbare schokdempers achter zijn van Koni, en ook de Lafranconi Competizione uitlaatset is helemaal nieuw. De toepassing van Stahlflex remleidingen zegt de liefhebber genoeg: de hoogwaardige kwaliteit is hier tot in detail doorgevoerd! Wat valt er verder op? Het inventieve Moto Guzzi Integral remsysteem is gehandhaafd. Deze techniek bevat dubbele remschijven aan de voorzijde, waarvan één exemplaar automatisch mee remt wanneer de achterrem wordt gebruikt. Op de meeste Guzzi’s is het systeem in de loop der jaren verwijderd, maar in dit geval is het helemaal origineel gehouden!
U zult begrijpen: we hebben er wat voor over moeten hebben om deze bijzondere Moto Guzzi Le Mans 850 Café Racer in handen te krijgen. Eén van de voorwaarden is dat de volgende eigenaar een Guzzi liefhebber pur sang is, en anderen trakteert op de unieke staat van de motor, door ermee te rijden. Moet geen probleem zijn, lijkt ons…

Met hartelijke groet,
Prins Classics

 
 
 
 

Wij hechten veel waarde aan de bescherming van uw persoonsgegevens. Bekijk onze Privacy Policy voor meer informatie hierover.