Nash Healey Le Mans Coupe

Nash Healey Le Mans Coupe

Model
Le Mans Coupe
Kleur
Bruin
Transmissie
Handgeschakeld
Bouwjaar
1954
Brandstof
Benzine

Nash Healey Le Mans Coupe | English version below

 

135.128 miles

 

Aan (kennis van) klassieke pareltjes geen gebrek bij Prins. Maar soms, héél soms ontdekken we er één waarvan we het bestaan niet eens af wisten. Niet gek ook, als je je bedenkt dat van deze extreem gelimiteerde Nash Healey Le Mans Coupe wereldwijd slechts 92 exemplaren geleverd zijn. Ja echt, zó weinig. Om het verhaal unieker dan uniek te maken, verkeert onze Nash technisch nog in fabuleuze staat ook. Dit pareltje rijdt dus erg goed. En precies dat is waar het om draait bij liefhebbersauto’s. Voorzien van een gezonde dosis patina, hoeft u bovendien niet bang te zijn dat het gebruik ten koste gaat van de concoursstaat. Die ontbreekt namelijk. Maar als u wilt, kan daar wat aan gedaan worden natuurlijk…


Historie

Nash doesn’t ring a bell? In het kort komt het erop neer dat dit Amerikaanse automerk in 1916 is opgericht door de gelijknamige Charles Williams Nash, ook wel bekend als directeur én één van de belangrijkste sleutelfiguren van General Motors. Het merk Nash bleef na diverse fusies en overnames tot 1957 bestaan. De Amerikanen richtten zich gedurende deze periode hoofdzakelijk op de executive klasse, waarin de Healey Le Mans Coupe ook een (heel klein) aandeel had. Nash bouwde in totaal slechts 552 exemplaren van de Healey. Het betreft hier nummer 449 met chassisnummer 3116. De Limited Edition Le Mans Coupe rolde in totaal 92 keer van de band. Geen wonder dat zijn voormalig eigenaar, een enthousiaste verzamelaar die naast deze nog 2 Nash-Healeys in zijn bezit had, de auto(‘s) persoonlijk uit de USA haalde om toe te voegen aan zijn bijzondere collectie. Wie gingen hem voor? Slechts 2 Amerikaanse eigenaren in 67 jaar tijd!


Design

De Nash-Healey is in samenwerking met het Britse Healey tot stand gekomen. Het ontwerp is van de hand van niemand minder dan Pininfarina. En dat zie je. De Coupe is een bijzonder elegante verschijning en een perfecte mix van luxe (handelsmerk van Nash) en sportiviteit (handelsmerk van Healey). Het charisma is van een ongekend Italiaans niveau. En ook dat is geen toeval. De Healey Coupe is namelijk van alle markten thuis. Letterlijk: het ladder frame chassis komt uit de fabriek in Engeland, de stalen carrosserie (met aluminium motorkap + achterklep) werd in Turijn geassembleerd en de motor is “made in America”, Wisconsin om precies te zijn. De lage koets, verleidelijke rondingen en karakteristieke binnenboord koplampen werden in 1953 bekroond met de 1e prijs tijdens het International Concours d’Elegance evenement in Italië. Een concourswinnaar is dit prachtige bruine exemplaar vooralsnog niet. Echter, zeg nooit nooit…


Techniek

Over prijzen gesproken: de Le Mans Coupe is een rechtstreeks eerbetoon aan de podiumplaats die werd behaald door Nash-Healey tijdens de beroemde Franse endurance race in 1952. Nash was verantwoordelijk voor de 4,1 liter S6-motor in de auto van team Donald Healey. Dezelfde krachtbron treft u in dit exemplaar. En net als tijdens Le Mans, blijkt de 6-cilinder Dual Jetfire lijnmotor uitermate betrouwbaar, sterk en solide. De motor is uitgerust met bovenliggende kleppen, een aluminium cilinderkop en dubbele carburateurs. Kortom, een uitstekende basis voor uitstekende rijeigenschappen. Kom het vooral zelf eens ervaren bij Prins. En wees verzekerd van een zeldzame klassieker, geschikt voor deelname aan Mille Migla!

Met hartelijke groet, Prins Classics.

 

English Version

We like classics. A lot. That’s why our knowledge about cars comes naturally. However, sometimes, very occasionally, we discover a model we didn't even know the existence of. Which seems kind of logical in this case, considering that only 92 of the Limited Edition Nash Healey Le Mans Coupe were built. To make the story even more special, our Nash is technically in perfect shape. It drives really well! And that’s exactly what a (classic) car needs to do. It might not be a concours winner, but hey, the real winner is the person who’ll get his or hands on this magnificent machine.


History

Nash doesn't ring a bell? In short, the American car brand was founded back in 1916 by the Charles Williams Nash, also known as the former director and one of the most important key figures of General Motors in history. The Nash brand continued to exist after several joint ventures until 1957. Only 552 Nash-Healey’s were built between 1951 and 1954. We have number 449 with chassis number 3116. The Limited Edition Le Mans Coupe was produced just 92 times. No wonder that its former owner, an enthusiastic collector who also possessed 2 other Nash-Healey’s, went overseas to import the car(s) from the USA. Before that, only 2 Americans owned the Le Mans Coupe during a period of 67 years!


Design

The Nash-Healey was created in collaboration with Healey from the UK and has Italian genes as well. The elegant Pininfarina design is a perfect mix of luxury and sportiness. Underneath, there’s a ladder frame chassis – made in England. The beautiful bodywork (with aluminum hood + boot lid) was assembled in Turin and the engine comes from Wisconsin, USA. Due to its extraordinary looks – the striking inboard headlights included, the Nash Healey was declared winner of the 1953 International Concours d'Elegance event in Italy. So the original patina on this brown coach has indirectly been awarded in the past anyway.


Technique

Speaking of awards, the Le Mans Coupe is a direct tribute to Nash-Healey's podium finish in the famous French endurance race back in 1952. Nash was responsible for the 4.1 liter S6 engine in Team Donald Healey's car . Our Le Mans Coupe has the exact same, upgraded power unit. Including twin carbs, a different camshaft and an aluminum cylinder head which provided a higher compression. Moreover, just like during Le Mans, the 6-cylinder Dual Jetfire in-line engine proves to be extremely reliable, solid and strong. In short, an excellent basis for excellent driving characteristics. Come and experience it for yourself at Prins, Holland. And be assured of a highly rare classic, suitable for participation in Mille Migla!

Kind regards, Prins Classics.



 
 
 
 

Wij hechten veel waarde aan de bescherming van uw persoonsgegevens. Bekijk onze Privacy Policy voor meer informatie hierover.