Nissan FIGARO

Nissan FIGARO

Model
FIGARO
Kleur
Groen
Transmissie
Automaat
KM Stand
39.209 km
Bouwjaar
1991
Brandstof
Benzine
Prijs
€ 14.900.00 Marge

Nissan Figaro

BMW deed het met de Mini, Volkswagen kwam met de (New) Beetle en Chrysler had de PT Cruiser. Echter, er kan er maar één de eerste zijn: met de Figaro boorde Nissan in 1989 een geheel nieuw segment aan. Het segment van de retro-auto. Dit, in uitstekende staat verkerende exemplaar (veilingmeesters beoordeelden de Nissan met 5 uit maximaal 5 punten!), is afkomstig van de tweede eigenaar en bevat alle ingrediënten om de liefhebber van klassiekers positief te verrassen.

Achtergrond

De Figaro is klein, guitig, charmant en minder oud dan je zou denken; deze aaibare Japanner ademt jaren 50, maar is ‘slechts’ 27 lentes jong. Indertijd Nissan haar Benjamin aan het grote publiek voorstelde op de Tokyo Motor Show, voegde de fabrikant de toepasselijke slogan ‘Back to the future’ eraan toe. De reacties op de beursvloer waren dermate overweldigend, dat Nissan besloot om het model in een bescheiden oplage van 8.000 stuks te bouwen. Iets té bescheiden zo bleek achteraf, want de orderboeken waren in no time vol, waarna de Japanners bekendmaakten er nog eens 12.000 extra te produceren. En zo geschiedde.

Historie

Eén van die exemplaren kwam in 2001 in handen terecht van de voormalig, enige Nederlandse eigenaar. Hij kocht de Figaro via een veiling in Japan. Op dat moment kende de auto slechts één eigenaar. Zijn Nederlandse opvolger is een klassieker liefhebber in hart en nieren. Echter, het ontbrak hem aan enig verstand van techniek. Met als resultaat dat zijn vorige auto’s meer stilstonden dan hem lief was. Want áls hij dan een keer wilde gaan rijden, deden ze het vaak niet.
De Figaro daarentegen, was allesbehalve een impulsaankoop. De man zag de auto voor het eerst tijdens een bezoek aan Hongkong. Na zich in het klassiek ogende model verdiept te hebben, kwam hij erachter dat er onder de minuscule motorkap moderne techniek schuilgaat. Alles kwam dus bij elkaar; maar liefst 17 jaar waren de twee onafscheidelijk.

Design & techniek

Met de Figaro leverde Nissan het rijdende bewijs dat ze de potentie hadden om hun nieuwe modellen, hoe klein of retro ook, te voorzien van de laatste technische snufjes. De Japanners presteerden het om, ondanks de zeer bescheiden afmetingen, allerlei luxe zaken als een airconditioning, lederen bekleding, elektrische ramen en radio-/CD-speler te kunnen aanbieden. Behalve deze opties, tonen de stuurbekrachtiging, automatische transmissie, 987 cc 4-cilinder turbomotor met 76 pk, elektrische gordelspanners en het derde remlicht aan dat de Nissan zijn tijd ver vooruit was.
De Figaro was uitsluitend bedoeld voor de Japanse markt en is hoofdzakelijk met de hand vervaardigd, met dank aan de gelimiteerde serieproductie. Geïnteresseerden konden kiezen uit vier verschillende retro-tinten. Daarvan is Emerald Green de op één na meest populaire gebleken. En zeg nu zelf, het klassieke groene jasje staat de bijzondere Nissan toch ouderwets goed?

Met hartelijke groet,
Prins Classics

 
 
 
 

Wij hechten veel waarde aan de bescherming van uw persoonsgegevens. Bekijk onze Privacy Policy voor meer informatie hierover.