Renault 5

Renault 5

Model
5
Type
Turbo II
Kleur
Bruin
Transmissie
Handgeschakeld
KM Stand
142.800 km
Bouwjaar
1984
Brandstof
Benzine
Prijs
€ 84.500.00 Marge

De Renault 5 Turbo II is misschien wel het beste exportproduct dat Frankrijk ooit assembleerde. Dit opzwepende jaren 80 rallykanon voor op de openbare weg lijkt de term ‘hot hatch’ te hebben uitgevonden. Maar dat niet alleen. De Turbo-versie is een rijdende legende. Een icoon dat ruim 30 jaar na het einde van de productieperiode nog altijd menigeen weet te verbazen én te verblijden met zijn excentrieke voorkomen en uitdagende performance.

Historie

Dit prachtexemplaar werd op 6 januari 1984 nieuw geleverd in het vaderland van Renault. Daarna zou het tot 2006 een thuiswedstrijd blijven voor de Turbo II. Via de 1e (Franse) eigenaar kwam de auto in handen terecht van een landgenoot, wie op zijn beurt letterlijk en figuurlijk afstand deed van de klassieke hatchback toen deze de grens overging naar buurland Spanje, geïmporteerd door eigenaar nummer 3. De Spanjaard is tevens de laatste die de Renault in zijn bezit had tot nu toe. Alle 3 de eigenaren hielden de historie van het brute snelheidswonder nauwkeurig bij. Bijgeleverd is een dikke map met facturen die helemaal teruggaan naar het jaar waarin de auto voor het eerst kennismaakte met het asfalt. Absoluut uniek!

Exterieur

De Turbo II mag dan vervaardigd zijn in de jaren 80, de bruine carrosserie ademt pure seventies. Overigens is dit tevens kleur waarin de Renault in ’84 de fabriek verliet. Wel is de lak een keer opnieuw aangebracht, om deze opnieuw van de originele glans te kunnen voorzien.
Origineel zijn ook de spectaculair vormgegeven velgen met sportieve gele accenten. Het design is een dikke knipoog naar het type wielen die veelvuldig onder rallyauto’s werden gemonteerd. De Turbo 2 bestickering op de zijkant laat er geen twijfel over bestaan: deze Renault 5 is het menens.

Design

Meest opvallende aspect van de opper-5 is en blijft natuurlijk de extreem uitgebouwde achterzijde. Speciaal voor deze uitvoering ging Renault terug naar de tekentafel en riep de hulp in van fameus topontwerpen Marcello Gandini, destijds in dienst van beroemd designbureau Bertone. Met de exorbitant toegenomen spoorbreedte achter, waarvoor Marcello verantwoordelijk is, werd plaats geboden aan een heuse middenmotor. In deze nieuwe opzet wilde Renault kunnen antwoorden op een geduchte en zeer succesvolle concurrent in de rallysport: de Lancia Stratos. En hoe kun je beter de strijd aangaan met een volbloed Italiaan dan door zelf een vleugje Italië aan je ontwerp toe te voegen?

Interieur & uitrusting

Naast al dit uiterlijk vertoon is er evengoed ruimte voor luxe. Wat te denken van het open dak; deze is origineel af-fabriek en kan zowel open worden geschoven als geklapt. Ziet u het al voor u? Met wapperende haren iedereen het nakijken geven tijdens een stoplichtsprint? Extra genieten aan boord van de Fransoos doet u ook als u het prachtige, originele interieur in u opneemt. De bruine stoffen bekleding en het zwarte dashboard inclusief 3-spaaks sportstuur zijn nog niets van hun Franse charmes verloren.

Performance

De Renault 5 Turbo II is de evolutie van – en de laagdrempelige(re) variant op de oorspronkelijke Turbo-uitvoering; laatstgenoemde beschikte over kostbare lichtgewicht aluminium onderdelen. De 2e serie moest die ontberen, echter dit had nagenoeg geen invloed op de prestaties. Accelereren van 0-100 km/h was nog altijd binnen 6,9 seconden afgerond. De topsnelheid is al minstens zo impressief. De naald van de kilometerteller blijft steken op 201 km/h; bizar snel voor die tijd.
En er zijn meer redenen om aan te nemen dat de Turbo II zijn tijd ver vooruit was. Zo wordt de Renault aangedreven door een 4-cilindermotor met een inhoud van slechts 1397 cc. De bescheiden 4-pitter weet maar liefst 160 pk uit het blok te persen, mede dankzij de aanwezigheid van een turbo. Weten wat voor krachtexplosie al dit klassieke geweld teweegbrengt? U bent van harte welkom in onze showroom!

Met vriendelijke groet,
Prins Classics