Ferrari Dino

Ferrari Dino

Model
Dino
Type
308 GT4 | Top condition!
Color
rood
Transmission
Manual
Mileage
19.163 km
Year
1979
Fuel
Petrol
Price
€ 74.500.00

The english description is not yet available for this vehicle. We would gladly provide you with more information by telephone or email. Our sincere apologies for this matter.

Ferrari Dino 308 GT4

Iemand moet de eerste zijn. De Ferrari 308 GT4, tussen 1973 en 1976 gelabeld als “Dino”, is de eerste in serie geproduceerde straatauto van het merk Ferrari uitgerust met een V8-motor. En meteen werd de middenmotor aangedreven exoot uitgevoerd als 2+2. Geen gemakkelijke opgave, maar Ferrari flikte het!
Dit exemplaar is zowel optisch als technisch teruggebracht in uitmuntende staat en kleurt vuurrood. Ferrari-rood. Sinds de Dino 308 GT4 in januari 1979 van een kenteken is voorzien, zijn er 119.163 kilometers mee gereden. Een bescheiden aantal verspreid over 41 jaar tijd: gemiddeld komt dat neer op nog geen 3.000 km per jaar! Wie gaat deze rode draad voortzetten?

Historie

De voormalig, Nederlandse eigenaar is een verzamelaar pur sang. Samen met zijn compagnon beschikt de man over een indrukwekkende collectie klassiekers. Waaronder deze Ferrari, gekocht in 2013, en ook een hemelsblauwe Lamborghini Urraco uit 1976. In de jaren 70 waren de modellen directe concurrenten van elkaar. Nu komen ze elkaar opnieuw tegen, bij Prins. Welke heeft úw voorkeur?
Net als de Urraco liet de eigenaar zijn 308 GT4 technisch perfect in orde maken door de specialisten van Mugello in Hilversum. De facturen daarvan zijn aantoonbaar en mag u van ons inlijsten. Immers, die klus blijft u alvast bespaard. Het enige wat u nog hoeft te doen is ongehoord van deze Ferrari genieten!

Exterieur

De Ferrari Dino 308 GT4 is het (meester)werk van Marcello Gandini. Ook wel bekend vanwege zijn extreme aanpak als het om design gaat. De Lamborghini Countach en Diablo staan bijvoorbeeld op zijn naam. Maar ook de eerder genoemde Urraco is het werk van de Italiaan. Toeval? Wij denken van niet. Wie de Urraco mooi vindt, kan de 308 GT4 eveneens waarderen en andersom. Geen wonder dat de voormalig eigenaar voor beide klassieke pareltjes viel…
De Ferrari laat zich kenmerken door rechte lijnen en scherpe hoeken – helemaal des Gandini’s. De neus is vlak en het silhouet snaarstrak. De motor ligt achter de achterste passagiers, waardoor de cabine relatief ver naar voren is geplaatst. Het feit dat de carrosserie in Ferrari-rood is gespoten én in prachtstaat verkeert, maakt van de GT4 des te meer een opvallende verschijning. En een hele mooie, als u het ons vraagt.

Interieur

Met ‘GT4’ refereert Ferrari uiteraard aan de intentie om de 308 als een volwaardige, 4-zits grand tourer in de markt te zetten. In het deel van ‘GT’ zijn ze helemaal geslaagd. Maar echt royaal zitten kunt u allerminst in de kuipjes op de 2e rij. Hoeft ook niet. In deze auto wilt u immers achter het stuur kruipen! Deze is van Momo, bevat 3 aluminium spaken en is met zwart leder bekleed, net als de rest van het interieur. In het hart prijkt het steigerende paard; dit correspondeert met de naamsverandering die sinds mei ’76 van kracht is. De lichte hemelbekleding steekt fraai af bij de rest. Voor de rest zijn het slechts de panelen in het instrumentenpaneel, de sierstrip op het dashboard en de schitterend uitgefreesde schakelcoulissen die qua kleur afwijken van het zwarte binnenste. Geloof ons: hierin gaat u met plezier zitten!

Techniek

De cijfers 308 in de typeaanduiding zeggen geheel volgens Ferrari-traditie iets over de motorisering. In dit geval gaat het om een inhoud die nét geen 3,0 liter aantikt – 2.9 om precies te zijn. De ‘8’ staat natuurlijk voor 8 cilinders. De door Mugello Hilversum briljant gereviseerde Ferrari-V8 loopt, voelt, presteert én klinkt zoals het moet. Dit betekent dat alle 255 paarden nog even goed bij de les zijn, een ongekende rijsensatie opleveren en belangrijker: het échte Ferrari-gevoel oproepen. Waar wacht u nog op?

Met hartelijke groet,
Prins Classics

 
 
 
 

wijhechtenveelwaardeaandebeschermingvanuwpersoonsgegevensbekijkonzeprivacypolicyvoormeerinformatiehierover