Ferrari Mondial

Ferrari Mondial

Model
Mondial
Type
8 2+2
Color
zwart
Transmission
Manual
Mileage
99.498 km
Year
1981
Fuel
Petrol
Price
€ 28.500.00

The english description is not yet available for this vehicle. We would gladly provide you with more information by telephone or email. Our sincere apologies for this matter.

Ferrari Mondial 8 2+2

Hij is hoekig, hij is scherp, hij is helemaal jaren 80 en gebouwd door het meest mythische merk ter wereld. Toch is de Ferrari Mondial 8 (de eerste uit de serie) tot op heden nooit ontdekt door het grote publiek. Hevig populair is de 2+2 dan ook niet te noemen. Des te gunstiger is dat voor de liefhebber die deze klassieker wél op waarde weet te schatten; dit is namelijk misschien wel de meest bereikbare Ferrari ooit!
Is het daarmee het best bewaarde geheim uit Maranello? U mag het zeggen. Feit is dat de voormalig eigenaar een zwak heeft voor Italiaanse klassiekers; hij verruilde zijn zwarte raspaard bij ons voor een jongere Maserati 4200 GT. Met de smaak zit het dus wel goed!

Historie & techniek

Zo ‘straight’ als het door Pininfarina ontworpen koetswerk is, zo ‘fair & square’ willen we het spelen tegenover de volgende eigenaar. Want is dit de mooiste Mondial die we ooit gezien hebben? Nee. Heeft de auto potentie? Dat zeker! De prijs-/kwaliteitverhouding is dan ook absoluut een groot pluspunt van dit exemplaar. Evenals de oprechte hoeveelheid patina!
Hij is nieuw geleverd in Monaco, op de één-na-laatste dag van 1981. Al een jaar later (direct na het verlopen van de fabrieksgarantie) nam de Monegask afscheid van de Mondial, hoogstwaarschijnlijk om plaats te maken voor weer een nieuwe exoot. De kersverse nieuwe eigenaar van de Mondial was een Belg, dat is dan ook meteen waar onze kennis van de historie eindigt. De laatste eigenaar kocht de auto nadat hij een tijd lang stil heeft gestaan, nog steeds op Belgisch kenteken. Het rijden is de 4-zitter echter gelukkig niet verleerd, want dat is toch wel het eerste wat je wilt met een echte Ferrari inclusief V8-middenmotor. Recentelijk hebben we de auto technisch flink onder handen genomen: de cilinderkoppen zijn gereviseerd, de waterpomp, distributieriemen, bougies en dynamo zijn vervangen, de starter is gerepareerd, en diverse rubbers en waterslangen zijn vernieuwd. Waag het dus eens om het straks bij kijken te laten… Het onderhouds- en instructieboekje zijn aanwezig.

In- & exterieur

We zeiden het al: de Mondial is niet smetteloos. Mag het na 37 jaar? Gelukkig zijn de ‘schoonheidsfoutjes’ slechts oppervlakkig. Op een enkele blaarvorming in de lak en ondiepe roestvorming op de bodem na is het Ferrari-exterieur keurig in orde. Kortom, niets onoverkomelijks. Meer diepgang heeft de zwarte carrosseriekleur: deze is niet overal origineel meer, maar is desondanks overall erg stijlvol.
Aan stijl ook in het interieur geen gebrek! Het donkerrode leer staat de Mondial super chic. Door de jaren heen heeft de bekleding wat slijtage en droogte opgelopen. Echter, gezien de charme en algehele, originele (!) staat verdient het zeker een goede reconditionering! Gecharmeerd zijn we ook enorm van de 37 jaar oude, af-fabriek gemonteerde radio. We wanen ons spontaan in een tijdmachine! Het zit hem duidelijk in de details…
Maar het belangrijkste is toch wel dat legendarische Ferrari-logo, prijkend op het 3-spaaks lederen stuur. Het gevoel aan het roer te zitten van het begeerlijkste merk dat de autowereld kent, vol passie en historie, dat is van onschatbare waarde. En ineens zo bereikbaar, met deze Mondial 8. Zien we u binnenkort?

Met hartelijke groet,
Prins Classics

 
 
 
 

wijhechtenveelwaardeaandebeschermingvanuwpersoonsgegevensbekijkonzeprivacypolicyvoormeerinformatiehierover