The english description is not yet available for this vehicle. We would gladly provide you with more information by telephone or email. Our sincere apologies for this matter.

Citroën 2CV

Het is natuurlijk waanzin om één van de populairste modellen uit de autohistorie ‘Lelijke Eend’ te noemen. En het klopt niet eens: de Citroën 2CV heeft een hoog aaibaarheidsgehalte. Het is een auto voor het ‘volk’ en vol karakter. Kortom, van oudsher super comfortabel (die vering!) en praktisch voor dagelijks gebruik met daartegenover een extreem bescheiden prijskaartje en motorisering.
De naam ‘2CV’ is gebaseerd op een luchtgekoelde 2-cilinder boxermotor. Deze heeft slechts een kleine 90.000 km ervaring. Voldoende voor vrachten rijplezier, zo kan de huidige eigenaar beamen. Toch zet de trouwe Prins-klant zijn keurig verzorgde Eend na 29 (!) jaar in onze etalage. Een kans voor de liefhebber die op zoek is naar een originele klassieker in originele, goed onderhouden staat!

Achtergrond & historie

De Citroën 2CV kwam in 1949 op de markt. Het model moest in Nederland even op gang komen, maar ging daarna bijna letterlijk als warme stokbroodjes over de toonbank. De laatste Deux Chevaux rolde op 27 juli 1990 van de band. Een productiecyclus van 41 jaar! Dat lukt alleen een icoon. En dat is deze Eend zonder meer. Het is 1991 als dit exemplaar ‘ontdekt’ wordt door de man die na zijn Amerikaanse avontuurtje een comeback maakt in Nederland.
Er moest snel een praktische auto komen voor weinig. Voilà, daar stond hij. 250 gulden werd ervoor neergeteld. We verklappen alvast: wij vragen er nu meer voor. Maar de auto zelf is ook ‘veel meer’ dan dat het 29 jaar geleden was dankzij een fikse opknapbeurt. Dagelijkse plezierritten zitten er echter niet meer in. Althans, niet in deze auto. Onlangs ruilde de eigenaar zijn Maserati Gran Turismo S bij ons in voor een Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio. Om maar even aan te geven dat het om een liefhebber gaat… Nadat ook zijn vrouw een aantal jaar geleden nauwelijks nog achter het stuur kroop van de Citroën, besloten ze de auto te schorsen en te bewaren voor de kinderen. Die blijken nu echter andere plannen te hebben. Ergens kunnen we ons dat wel voorstellen met 510 pk’s ernaast in de garage.

Conditie & techniek

Na de aankoop in 1991 is de Eend helemaal opgeknapt. Dat de vader van de eigenaar zijn hele carrière Citroën-monteur is geweest helpt natuurlijk wel mee. Aan kennis en ervaring geen gebrek toen de 2CV aan zijn tweede leven begon. En dat is te merken. Recenter is de techniek helemaal opnieuw aangepakt. Verder is het chassis hard (op enkele punten gelast), het plaatwerk schadevrij en alle deuren en motorkap sluiten goed.
De crèmekleur op deze 2CV doet ons denken aan een bolletje roomijs als ultieme smaakmaker tijdens een zonovergoten terrasdag: gladjes en helemaal egaal van kleur. Het linnen dak is waterdicht voor als het weer toch dreigt om te slaan. Functioneel dus, maar niet zo strak als de lak. De originele bumpers zijn dat gelukkig wel! Bescheiden roestplekjes krijgen geen kans om het aanzien te verstoren: de basis oogt én is erg solide. Het interieur is lekker basic zoals dat hoort in een Eend. Tegelijkertijd ontbreekt het de inzittenden aan niets: alle originele onderdelen en schakelaars zitten erin, zijn in goede staat en werken naar behoren. Aan u de eer om deze degelijke Fransoos zelf te komen testen!

Met hartelijke groet,
Prins Classics

 
 
 
 

wijhechtenveelwaardeaandebeschermingvanuwpersoonsgegevensbekijkonzeprivacypolicyvoormeerinformatiehierover