Ferrari 400

Ferrari 400

Model
400
Type
GTI 2+2 Coupé | Engine rebuild
Factory Color
rossocorsa
Transmission
Automatic
Mileage
74.297 km
Year
1983
Fuel
Petrol

The english description is not yet available for this vehicle. We would gladly provide you with more information by telephone or email. Our sincere apologies for this matter.

Ferrari 400 GTi 2+2 Coupé
Op zoek naar een technisch uitmuntende klassieke Ferrari? Deze 400 GTi uit 1983 stelt niet teleur! Een recentelijk compleet uitgevoerde motorrevisie laat de 2+2 Coupé weer rijden en klinken zoals hij oorspronkelijk bedoeld is: briljant! Optisch schreeuwt de Italiaanse grand tourer hier en daar om extra aandacht. En niet alleen vanwege de vuurrode carrosserie…

Exterieur
De Ferrari 400 GTi, ook wel bekend als 400i, is een échte GT. De extra ‘i’ in de modelaanduiding dankt de 4-zitter aan het nieuwe injectiesysteem die de carburateurs van zijn voorganger, de 400 GT, moest vervangen. Het is een typisch Leonardo Fioravanti ontwerp – destijds in dienst van Pininfarina; de hoekige lijnen waren zeer typerend voor de designs die hij in de jaren 70 en 80 voor vele Ferrari’s bedacht. Waarvan de bekendste de Testarossa en F40. Tegelijkertijd wijkt de 400 GTi sterk af van de meeste andere modellen uit Maranello. Karakteristiek zijn de lange neus, relatief rechtopstaande achterruit en enorme overhang achter.
De Rosso Corsa carrosserielak die dit exemplaar opsiert, versterkt de verbinding met andere raspaarden van de Italiaanse sportwagenfabrikant. De kleur is in het verleden eens opnieuw aangebracht, maar helaas niet overal even strak uitgevoerd. Een aandachtspuntje. Andere ‘schoonheidsfoutjes’ die u terugvindt op de lak (en tevens de foto’s) zijn de roestplekjes onderaan het rechter portier en boven de achterruit. Ook de bumpers kunnen wel wat nieuwe verf gebruiken. Gelukkig niets wat niet verholpen kan worden!

Interieur

De cockpit is zeer authentiek, zowel qua lay-out als qua conditie. De combinatie bruin met zwart leder is een heerlijke klassieke Ferrari samenstelling en past subliem bij het felle rood aan de buitenzijde. Helemaal zonder kleurscheuren is de 400 GTi er echter niet vanaf gekomen. De rugleuning van de bestuurdersstoel demonstreert wat 36 jaar lang intensief in- en uitstappen met een auto doet. Over een concours winnaar hoort u ons dus allerminst spreken. De potentie daarentegen, is geweldig groot te noemen. Net als het model zelf: ook de achterste inzittenden zitten er serieus royaal bij! Een comfortabele bijkomstigheid.

Techniek

Maar dan… Dan gaat de sleutel om en wordt pas écht duidelijk waarom u al zo lang snakt naar het hebben van een klassieke Ferrari. In 2017 is voor een bedrag van maar liefst 28.000 euro geïnvesteerd om de V12-techniek terug in perfecte staat te krijgen. Daarvoor was nodig een complete motorrevisie; alles is uit elkaar geweest en aangepakt, tot en met de cilinderbussen en het balanceren van de krukas aan toe! Sla gerust de berg aan facturen erop na. Sowieso is de onderhoudshistorie altijd erg goed bijgehouden.
De in de neus gepositioneerde 12-cilinder kent een inhoud van 4,8 liter en levert 310 opzwepende pk’s. Deze worden krachtig en soepel overgebracht op het asfalt via een automatische transmissie. Dit maakt de 400 GTi tot de werkelijke GT die hij is. Úw GT wellicht?

Met vriendelijke groet,
Prins Classics

 
 
 
 

wijhechtenveelwaardeaandebeschermingvanuwpersoonsgegevensbekijkonzeprivacypolicyvoormeerinformatiehierover