Maserati Biturbo

Maserati Biturbo

Model
Biturbo
Type
Spyder | top condition
Factory Color
darkaquamarina
Transmission
Manual
Mileage
162.979 km
Year
1989
Fuel
Petrol

The english description is not yet available for this vehicle. We would gladly provide you with more information by telephone or email. Our sincere apologies for this matter.

Maserati Biturbo Spyder

Kon het maar altijd zomer zijn. Deze uitstekend (door kenners) onderhouden en verzorgde Maserati Biturbo Spyder betreft een geboren en getogen Italiaan, echter is al sinds 1997 trouw aan Nederland. Een unieke verschijning blijft de open klassieker daarentegen altijd. Ook na 20 jaar deel te hebben uitgemaakt van ons straatbeeld. En daar zijn tal van redenen voor.

Historie & conditie

Om te beginnen de algehele conditie van de auto: deze is absoluut top, mede te danken aan de manier waarop de twee voormalig Nederlandse eigenaren de bijzondere Biturbo al die tijd hebben gekoesterd. De man die de Maserati hier naartoe haalde, zag meteen de potentie, waarna hij gedurende de eerste jaren de auto deels restaureerde, en daarbij alle cruciale c.q. zwakke punten van de iconische drietand aanpakte.
In 2011 wisselde de Spyder van eigenaar; de laatste tot nu toe. In de zes jaar dat hij in het bezit was van de karakteristieke cabrio, boog hij zich voornamelijk over de techniek. Onder andere de distributieriem, benzinetank en koppeling werden onder de loep genomen. De rubbers van het dak zijn een gevoelig punt van de Biturbo Spyder, omdat de kap op de A-stijl rust, waardoor slijtage en dus lekkage optreedt. Het goede nieuws is: ook die zijn vervangen. De originele en tevens zeldzame rubbers werden na veel zoekwerk uiteindelijk in Engeland en Amerika gevonden.

Design

Wie deze Maserati bekend voorkomt heeft in het verleden waarschijnlijk klassiekerevenementen bezocht. De eerste Nederlandse eigenaar, een trouw lid van Maserati Club Holland, nam zijn Italiaanse trots regelmatig mee naar events om aldaar de show te stelen. Geef hem eens ongelijk; hoe lekker is het om te pronken met een 28-jarige schoonheid?
Die schoonheid zit hem met name in de eenvoud van de door Zagato ontworpen carrosserie. Deze laat zich typeren door rechte lijnen en scherpe hoeken, afgewisseld met nog meer rechte lijnen en scherpe hoeken. Ze geven de Biturbo een krachtige, robuuste uitstraling. Door het ontbreken van een stalen dak, oogt de Spyder slanker dan zijn gesloten broeders. Opgesierd door een prachtig blauw Dark Aquamarina lakwerk, verlangen we des te meer naar een rit in het zonovergoten kustgebied rond de Middellandse Zee.

Achtergrond

De Biturbo heeft aan de basis gestaan van een hele reeks roemruchte Maserati-modellen. Waaronder tal van 222-versies (2-deurs 2+2 coupé) en diverse sedan-uitvoeringen (420, 422, 425, 430 etc.). De eerste Biturbo verscheen in 1981 op de markt. De productie hield aan tot 1994. Het model werd gebouwd onder het bewind van de Argentijn Alejandro de Tomaso: een oud-Formule 1-coureur en succesvol zakenman, ook wel bekend van het gelijknamige automerk ‘De Tomaso’.
De Spyder verscheen in 1984 op de markt, en was de eerste door Zagato ontworpen Maserati sinds de A6G 2000 van 30 jaar eerder. De cabriolet staat op een ingekort (11,4 centimeter) platform van de coupé, maar heeft desondanks meer bagageruimte dan de dichte versie, doordat laatstgenoemde twee extra zitplaatsen biedt.
De licht gefacelifte uitvoering die het hier betreft, is onder andere te herkennen aan de rondere grille en aerodynamisch vormgegeven buitenspiegels. Hierna zouden nog twee upgrades op basis van de Spyder volgen. Echter, qua uitstraling zit deze een stuk dichterbij het origineel, en is daarom alleen al een bezichtiging waard. Zien we u binnenkort?

Met hartelijke groet,
Prins Classics


 
 
 
 

wijhechtenveelwaardeaandebeschermingvanuwpersoonsgegevensbekijkonzeprivacypolicyvoormeerinformatiehierover