The english description is not yet available for this vehicle. We would gladly provide you with more information by telephone or email. Our sincere apologies for this matter.

Maserati Ghibli 4700

Over sommige auto’s raken we niet uitgepraat bij Prins Classics. Anderen raken ons recht in het hart. Deze subliem mooie, volledig gerestaureerde Maserati Ghibli 4.7 met chassisnummer AM115*160, is typisch zo’n auto die je in je greep houdt. En nooit meer loslaat.
De klassieke GT uit 1967 ligt dermate goed op het netvlies, dat we alleen al energie krijgen van de gedachte dat het beeld dat we hebben van deze prachtige Italiaan, ons altijd zal bijblijven. De Ghibli overstijgt elke verwachting die je kunt hebben van een klassieker van dit kaliber. Klinkt haast te mooi om waar te zijn? Nee, de Maserati ís bijna te mooi om waar te zijn. Met de nadruk op bijna, want deze schoonheid is zo echt als het maar kan.

Historie & techniek

Hoe meer we in de historie duiken, hoe enthousiaster we worden. De voormalig eigenaar kocht de Maserati in 2002 via eBay van een Amerikaan uit Needham, een voorstad van Boston, gelegen in de staat Massachusetts. Ook hij was geïnfecteerd geraakt met het Ghibli-virus, getuige zijn opvallende keuze om zijn kersverse aanwinst hoogst persoonlijk te komen ophalen. Wat volgde was een vliegreis naar Amerika. De auto werd eigenhandig van Needham naar New York Harbor gereden, en vanaf daar op transport gezet richting Europa.
Het leven aan deze kant van de Atlantische Oceaan heeft de Maserati duidelijk goed gedaan. Een twee jaar durende restauratie (2006 – 2008) van de koets, uitgevoerd door gerenommeerd en erkend restaurateur Dijkhof in Achterveld, leverde meer dan een gewenst resultaat op. De eveneens hoog aangeschreven specialist Italauto uit Achterveld blies de Ghibli onderhuids nieuw leven in, waarbij de authenticiteit en originaliteit van de auto (gelukkig) onaangeroerd bleef. De onder een hoek van 90 graden geplaatste 4,7 liter ‘dry sump’ V8-motor is een juweel van een machine. Alle 335 pk’s werken én klinken naar behoren. Als een échte Maserati. Waarachtig meesterlijk gedaan. Conclusie: de techniek is net zo adembenemend mooi als het voorkomen van deze magische drietand.

In- & exterieur

De schitterende Rosso Cordoba kleurstelling van dit exemplaar, betreft tevens de originele tint waarmee de volbloed 2-zitter af-fabriek is geleverd. Dat die keuze al gauw gemaakt was bij het opnieuw aanbrengen van de lak, spreekt voor zich. Immers, we kunnen ons niet voorstellen dat er een kleurstelling is waarin de zogenaamde ‘sharp-shaped’, doch tijdloos gestileerde 4,5 meter lange carrosserie (getekend door kunstenaar Giorgetto Giugiaro, onder de vleugels van Ghia) beter tot zijn recht komt dan in het originele bordeauxrood van Maserati.
Wat wél afwijkt is interieur. Althans, qua kleur. Gewaagd wit maakte plaats voor ingetogen zwart lederen bekleding. De reden hiervan behoeft waarschijnlijk geen uitleg… Voorts is het gehele Ghibli binnenste origineel gehouden, waaronder het karakteristieke houten 3-spaaks stuurwiel, de Smiths instrumenten (inclusief gebruikelijke Lucas Ampèremeter) en vele (tuimel)schakelaars. De Maserati wordt compleet geleverd met bijpassende Becker Europa drukknopradio. Dat zorgvuldigheid en oog voor detail voorop stonden tijdens het grondige restauratieproces, blijkt nog eens uit de keurig uitziende, opnieuw beklede bagageruimte. Werkelijk aan alles is gedacht. Nou ja, bijna alles. Want heeft Maserati enig idee wat het liefhebbers aandoet als er eenmaal afscheid moet worden genomen? We nemen plaats in de extreem laag zittende kuipstoelen, en blijven heel even in de waan dat dat voorlopig nog niet aan de orde is. Of heeft u andere plannen?

Met hartelijke groet,
Prins Classics

 
 
 
 

wijhechtenveelwaardeaandebeschermingvanuwpersoonsgegevensbekijkonzeprivacypolicyvoormeerinformatiehierover