Maserati Shamal

Maserati Shamal

Model
Shamal
Type
| Concours winner | perfect history
Factory Color
dazingblack
Transmission
Manual
Mileage
67.209 km
Year
1992
Fuel
Petrol

The english description is not yet available for this vehicle. We would gladly provide you with more information by telephone or email. Our sincere apologies for this matter.

Maserati Shamal

In het bezit zijn van een Maserati Shamal is al een zeer unieke aangelegenheid. Beschikken over nummer 270 van in totaal slechts 367 (!) gebouwde exemplaren, is echter nog nét even specialer. Want wat is hij grandioos mooi en strak en perfect onderhouden, zowel optisch als technisch!
De voormalig (2e) eigenaar kan erover meepraten; hij bezat de krachtige en machtige GT sinds 2008, en kon na 11 jaar lang genieten tijdens zonnige zondagsritten (de auto heeft nog nooit regen gezien, laat staan sneeuw of ijs) maar moeilijk afstand doen van zijn geliefde drietand. Toch moest het gebeuren, want, en we citeren: “De Shamal wordt door ons té weinig gebruikt. Als enige chauffeur in het gezin kom ik er niet voldoende aan toe en dat gaat ons aan het hart. De auto verdient een beter lot, en daarom zou het geweldig zijn als hij nog vele jaren een andere, échte Maserati-liefhebber kan bedienen.” Dat is het doel, en daar gaan we uiteraard ons uiterste best voor doen!

Design & techniek

De Shamal, gelanceerd op 14 december 1989 in Modena, is een beetje een vreemde eend in de bijt. Om te beginnen is het een absolute zeldzaamheid, refererend aan het extreem lage productieaantal. Maar er is meer dan dat; hij is anders dan andere Maserati’s: breder, gespierder, gezetter en hoekiger. Niet verwonderlijk ook, als je bedenkt dat niemand minder dan Marcello Gandini verantwoordelijk is voor het design. Gandini tekende in het verleden onder andere iconen zoals de Lamborghini Miura, Countach én Diablo. Dit verklaart het tamelijk agressieve uiterlijk van de Shamal.
Helemaal blanco was het vel papier voor de fameuze designer echter niet. Als basis diende namelijk de Maserati Biturbo. De Italianen bliezen een hete zomerbries over het model (de Shamal is vernoemd naar de warme wind die waait in Mesopotamië), en dikten de potentie van de (bi-)turbo-aangedreven Maserati letterlijk en figuurlijk aan. De sportwagenfabrikant liet zowel de carrosserie als de motor knap opzwellen. Zodoende groeide de Biturbo in afmetingen én power. De 3,2 liter twin-turbo V8 met 326 pk uit de Shamal bevestigt: deze afgetrainde Maserati heeft genoeg van de sportschool gezien. Hoe kan je anders de 0-100 km/h sprint binnen 5,3 seconden afleggen? De topsnelheid ligt op een eveneens indrukwekkende 270 km/h. En dan gaat deze super GT ook nog eens bijzonder strak de hoek om; sowieso staan de wielen een stuk verder uit elkaar in de breedte. Daarnaast is de Shamal standaard geleverd inclusief adaptief onderstel, ontwikkeld in samenwerking met Koni.

Onderhoudshistorie

Begrijpt u meteen waarom de eigenaar die u voorging vindt dat de auto het verdient om vaker zijn spierballen te tonen. Deze Maserati rijdt namelijk bizar goed, wat mede te danken is aan de grenzeloze aandacht die beide eigenaren al die jaren voor de Shamal hebben gehad. Wanneer er bij het ophalen van de auto een briefje in het interieur wordt achtergelaten met daarop het verzoek: “Let a.u.b. op het schakelaartje van de make-up spiegel. We hebben stad en land afgezocht om het origineel te vinden en de werking ervan te herstellen, maar hebben het nooit gebruikt, aangezien het een zeer kwetsbaar onderdeel betreft”, dan weet je dat het aan zorg, toewijding en respect allerminst heeft ontbroken. De oplettendheid en zorgvuldigheid gaat zelfs door tot na het bezit! Iets om te koesteren…
Het zal u niet verbazen dat er op onderhoud(skosten) nooit is beknibbeld: in de periode 2008-2019 is tot 4x toe een nieuwe distributieriem gemonteerd, zoals geadviseerd door de Maserati-fabriek. De mecaniciens in dienst van Hessing, later overgenomen door Louwman, hadden de exclusiviteit om aan de Shamal te sleutelen. Anderen mochten er nog niet eens naar wijzen… In 2008 zijn er nieuwe velgen + banden onder gemonteerd, is de brandstofpomp vervangen en werden diverse rubberen slangen en pakkingen vervangen, gevolgd door een tweede set nieuwe banden in 2016. In datzelfde jaar heeft de auto een professionele glascoating behandeling ondergaan. Twee jaar geleden is daaraan toegevoegd een (keramische) Angel Wax-behandeling, uiteraard uitgevoerd door Louwman, en is de drietand tevens getectyleerd.

Documentatie & toebehoren

Documentatie inzake service en onderhoud, facturen, instructieboekjes (ook van de originele Grundig radio!), alsmede een up-to-date taxatierapport, alarmcertificaat + noodsleutel en gereedschapsset zijn compleet en aanwezig. Ook de twee originele contactsleutels + Maserati bandenreparatiespuitbusjes en dito noodzaklantaarntje zijn inbegrepen. Zelfs de originele lakstift, prijslijst én een kopie van een Autovisie reportage van toen is bewaard gebleven!

Historie eigenaren

Wanneer was ‘toen’? De Shamal is nieuw geleverd in 1992, het jaar ervoor is hij gebouwd. De 2e en tot nu toe laatste eigenaar had de auto indertijd al zien staan bij Hessing, hagelnieuw en opgelijnd naast een Biturbo Spyder, die op zijn beurt naast nóg een (demo-)Shamal stond. De oorspronkelijke koper van dit specifieke exemplaar ging destijds in eerste instantie voor de demo, maar kwam kort daarna terug op zijn besluit, waarna de ene Shamal voor de andere werd verruild. Ondertussen wakkerde bij de voormalig eigenaar een nieuwe droom aan: ooit…
In 2008 was het zover: via Maserati Club Holland werd de Shamal te koop aangeboden, nadat de eigenaar en zijn vrouw inmiddels moeite hadden gekregen met het in- en uitstappen. Een unieke kans, zeker vanwege de uitzonderlijke staat van de auto, waarvan het beperkte aantal kilometers bovendien door een voorzichtige rijder waren gereden. Een deal werd gesloten, 11 mooie jaren volgden…

In- & exterieur

Dat ‘mooi’ kan letterlijk worden genomen gezien de algehele conditie van de auto. De Shamal is werkelijk smetteloos, aan de buitenkant, binnenkant én onderhuids verkeert de Maserati in absolute topstaat. Pas bij het ophalen door onze chauffeur, werd in de shuttle een minimaal en eenvoudig te verhelpen schoonheidsfoutje in het prachtige Dazing Black lakwerk op het rechterportier door de eigenaar zelf geconstateerd. Mag het, na 27 jaar?
De Dazing Black kleurstelling is goed gekozen: de Shamal is van zichzelf al expressief genoeg, die heeft geen knalkleur nodig. Sterker nog, anders zou het zomaar eens kunnen overkomen als ‘overdone’. Een diepe buiging verdient tevens het Cloud Grey lederen interieur; een dergelijke combinatie is immers al minstens zo zeldzaam als de auto zelf. En belangrijker: elk element aan boord van de Maserati is 100% feilloos en intact. Ongekend! Die trofeeën komen natuurlijk wel ergens vandaan…

Concours winnaar

Tijdens het Concours d’Elégance bij de MIR in Montreux (2014), heeft de Shamal naast de titel “Best of Bi-Turbo’s”, ook de prijs “Best of Show” weten te bemachtigen. Dit drukt letterlijk en figuurlijk een stempel op het feit dat, zoals in het artikel van De Onschatbare Klassieker staat omschreven, de is auto opgenomen in het officiële register van de Maserati-fabriek.
Bewijs is er in de vorm van een metalen plaatje, met daarop registratienummer 167 vermeld. Wat moeten we hier verder nog aan toevoegen? De voormalig eigenaar weet wel iets: “Gelieve de motorkap na het openen niet te laten vallen om te sluiten, maar doe deze zachtjes omlaag, om vervolgens voorzichtig in de vergrendeling te duwen. Kortom, zoals ik altijd heb gedaan.” Wie raad weet met deze gouden tip, kan zomaar eens de uitverkorene zijn… Wie durft?

Met hartelijke groet,
Prins Classics

 
 
 
 

wijhechtenveelwaardeaandebeschermingvanuwpersoonsgegevensbekijkonzeprivacypolicyvoormeerinformatiehierover