Alfa Romeo Giulietta Sprint

“Soms is het tijd om te vernieuwen en we willen genieten van wat het leven te bieden heeft!” De wijze woorden van Alfisten c.q. puristen Fetze en Lucie: voormalig eigenaren van deze prachtige Alfa Romeo Giulietta Sprint uit 1960. En genoten hebben ze van de klassieke Alfa! Inruilen na 22 (!) jaar was dan ook een heftige beslissing, maar opvolger Alfa 4C 1750 TBi verzachtte de pijn met verve. Rosso verve. En dus bleef de Giulietta Sprint achter op het terrein van Prins. Echter, verlaten worden zal de Italiaanse schone nooit; de algehele staat is daar simpelweg té mooi voor…

Historie 1

De liefde voor Alfa is er één van het unieke soort; het laat je nooit meer los. Moet je ook niet willen. Zo ondervonden tevens Fetze en Lucie, sinds 1981 in het bezit geweest van een Alfa Sud Sprint uit 1978, Bertone 1750 GTV uit 1971 én een Fiat 500L uit 1969. Na de zaterdageditie van de Telegraaf in 1998 te hebben doorgespit moest zowel de Fiat als de Bertone eraan geloven op tweede pinksterdag van dat jaar. Een advertentie van Nico Aaldering annex “The Gallery” bracht de Alfisten namelijk een stukje dichterbij hun ultieme droom: het hebben van een Alfa Giulietta Sprint. Twee auto’s inruilen kon nog niet voorkomen dat de bankrekening moest worden aangesproken. Je moet er wat voor over hebben om je droomauto te kunnen rijden…

Historie 2

Want een droomauto dat is het: op 5 mei 1960 nieuw geleverd in het mooie Pedua, Italia, alvorens de klassieker naar Nederland werd gehaald. De Sprint heeft altijd in goede staat verkeerd, heeft tussendoor een complete motorrevisie gehad en is een échte rijdersauto met 5 versnellingen (sinds 2006) waardoor ze verrassend goed kan meekomen met het huidige verkeer. De voormalig eigenaren gingen er geregeld mee op reis; tal van avonturen werden beleefd met de Alfa in Engeland, Duitsland, Italië en natuurlijk ook met tourritten in eigen land. Technisch is de auto vertroeteld; zelfs het overgebleven deel van het vakantiegeld werd opgemaakt aan onderhoud op de terugweg van Italië naar huis. Hoezo, een liefhebbersauto? Op Koningsdag 2020 werd opnieuw geschiedenis geschreven: Fetze en Lucie gingen ervandoor met een klassieker van de toekomst, de Alfa 4C in Rosso Competizione, en namen op gepaste wijze afscheid van ‘hun’ Sprint.

Design & conditie

Al die liefde en aandacht heeft de Alfa Giulietta uiteraard mede te danken aan het aaibare karakter van de coupé. De rondingen in de carrosserie zijn sierlijker dan sierlijk. De lijnen tijdlozer dan tijdloos. De Italiaanse charme spat er vanaf! Kortom, een stijlvol snoepje. We hebben de Rosso Alfa koets van nieuwe glans voorzien, waarmee de schoonheid letterlijk en figuurlijk is opgepoetst. Ook het interieur is nog immer super strak en karakteristiek tegelijk.
Onderhuids is de conditie van een vergelijkbaar niveau: de 1290 cc grote 4-cilinder Twin Cam motor klinkt, ruikt en voelt zoals je van een klassieke Alfa Romeo mag verwachten. Wat een beleving! Nieuw geleverd op Bevrijdingsdag, aangekocht op tweede pinksterdag, ingeruild op Koningsdag. Rijden met deze Giulietta Sprint is altijd een feest, dat kan haast geen toeval zijn…

Met hartelijke groet,
Prins Classics

 
 
 
 

Wij hechten veel waarde aan de bescherming van uw persoonsgegevens. Bekijk onze Privacy Policy voor meer informatie hierover.