Eén brok karakter. Dit is veruit één van de bijzonderste en mooiste creaties van Franse makelij die we ooit tegenkwamen: de Citroën SM. Het betreft hier een extreem punctueel gerestaureerd exemplaar met de originele fabriekskleuren!
De afgelopen 6 jaar is de SM zowel optisch (door een gerenommeerde Citroën SM specialist) als technisch (door een gerenommeerde Maserati specialist) in PERFECTE staat teruggebracht. Kosten daarvan: 200.000 euro! Alle facturen zijn aanwezig, zodat elk vernieuwd onderdeel tot in detail kan worden geraadpleegd.
Het resultaat van alle inspanningen en kosten is een zeldzaam fraaie ‘70s performance coupé’, inclusief een waanzinnige hoeveelheid Franse flair en een heerlijke dosis eigenzinnigheid. Een échte liefhebbersauto, die u moeiteloos en met veel stijl mee terugneemt naar vervlogen tijden. De voormalige eigenaar kan het weten; hij bezat de van oorsprong in Madrid geleverde Citroën maar liefst 20 jaar, en kijkt met veel plezier terug op die periode.

In- & exterieur

De SM is een opvallende verschijning, op een heel originele manier. Geen auto die qua uitstraling in de buurt komt van dit ultieme Franse vlaggenschip! Of het moet de Citroën DS zijn, waarop de SM gebaseerd is. Maar ook dat is een ‘geval apart’.
Deze unieke auto is voorzien van een prachtige jaren 70 kleurstelling, compleet met lichtbruine carrosserielak en een cognac lederen interieur om van te watertanden. Beide verkeren in absolute topconditie. Mede daardoor is het charisma van een ongekend hoog niveau! Wie zich laat zakken in de majestueuze zetels van de SM, voelt zich meteen als een Prins op het asfalt. Dit is hoe een Gran Turismo bedoeld is!

Design

We zeiden het al, qua ontwerp komt de SM nog het meest in de buurt van de DS; in Nederland ook wel ‘de Snoek’ genoemd. Enkele van de vele kenmerkende designfeatures zijn de sterk aflopende taille- en daklijn, spits toelopende achterkant, zeer beperkte bodemvrijheid (bij rijhoogte ingesteld op laagste stand), ‘dichte’ wielkasten achter en natuurlijk het 1-spaaks stuurwiel. Het maakt deze auto onmiskenbaar een Citroën. En onmiskenbaar mooi!

Historie

In 1961 ontstond het idee om van de DS een luxe versie met revolutionaire prestaties op de markt te brengen. Het concept werd ‘Project S’ gedoopt. 2 jaar later ‘shopte’ Citroën bij de bouwers van de legendarische drietanden. Maserati had immers al veel ervaring met ‘high performance’ auto’s en dito technologieën.
In 1968 nam Citroën de Italiaanse sportwagenfabrikant zelfs over, met als doel de door Maserati ontwikkelde V6-krachtbron te gebruiken voor de SM. In 1970 was de productieversie van het topmodel van Citroën een feit. Deze baarde meteen opzien vanwege zijn technische vernuftigheden en ver doorgevoerde onderhuidse verfijningen.

Techniek

De SM kwam er in 2 smaken: een 2,7 V6 en een 3,0 liter uitvoering (exclusief voor de Amerikaanse markt), voorzien van drie dubbele Weber-carburateurs of een Bosch D-Jetronic injectiesysteem. De topsnelheid (van de handgeschakelde versie) ligt op 228 km/h. Aandrijving geschiedt traditioneel via de voorwielen en zoals gebruikelijk is de transmissie vóór de motor geplaatst.
Andere typische Citroën-eigenschappen zijn de automatisch meedraaiende koplampen (inderdaad, toen hadden de Fransozen dat al!), snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging en het hydropneumatische veersysteem. Die laatste zorgt (volledig automatisch) voor een constante wagenhoogte en lastafhankelijke remdruk. Maar bovenal: vrachten met comfort en een ongeëvenaarde rijervaring!
Zelf ervaren? U bent van harte welkom in onze showroom!

Met hartelijke groet,
Prins Classics