Ferrari 208

Ferrari 208

Model
208
Type
Turbo
Kleur
Rood
Transmissie
Handgeschakeld
KM Stand
81.721 km
Bouwjaar
1984
Brandstof
Benzine

Een Ferrari voor de kenners, deze bloedmooie 208 GTB Turbo uit 1984! Met een extreem bescheiden productieaantal in de periode ’82-’85 van slechts 437 stuks, is de ‘classico leggendario’ zeldzamer dan menigeen in eerste instantie wellicht zou denken. Geen wonder dat dit vuurrode exemplaar door de jaren heen is gekoesterd en met liefde is gereden. Zo zien we dat graag!

Achtergrond

De 208 GTB/GTS-serie, niet te verwarren met de 4-zits 208 GT4 van Bertone uit de jaren 70, is een strikte 2-zits sportwagen. Het model is ontworpen door Leonardo Fioravanti, destijds in dienst van vermaard designbureau Pininfarina. De auto is zowel optisch als technisch nauw verwant met de 308 en 328 modellen van Ferrari. Echter, zoals de naam al doet vermoeden, beschikt de 208 over een compactere 2,0 liter versie van de Ferrari V8.
Deze bijzondere uitvoering mét Turbo, loste de 208 met atmosferische krachtbron in 1982 af, en maakte furore nadat ze op de befaamde Autoshow van Turijn werd geïntroduceerd. Eerst als ‘dichte’ GTB, waarna een jaar later – op speciaal verzoek van de Ferrari clientèle – de GTS-versie met uitneembaar targa-dak volgde.

Design

Soms gaat niets boven een traditionele outfit. Zo ook in geval van dit Ferrari-rode exemplaar, uitgerust met zwart lederen bekleding. Zeg nu zelf; hoe komt een Italiaanse volbloed beter tot haar recht dan in deze temperamentvolle uitdossing?
Optisch heeft de scherp gestileerde 208 Turbo veel weg van 308 Quattrovalvole (QV), die zich op zijn beurt onderscheidde van de standaard 308 GTB en GTS door middel van een diepliggende frontspoiler (alleen voor de Europese uitvoeringen), speciale uitlaatpijpomhulsels, luchtinlaten vóór de achterwielen (de zogenaamde ‘NACA ducts’) en een zwarte dakspoiler.
De 208 Turbo voegt daaraan toe: zwart gekleurde horizontale lamellen in de grille (in plaats van chroom), met daaronder 5 inkepingen (2 meer dan de 308 QV) en louvres aan de voorzijde in ‘Satin Black’ (in plaats van in carrosseriekleur) die voor een verbeterde luchtstroom moeten zorgen langs de radiator, in verband met de hogere temperaturen die vrijkomen wanneer er een beroep wordt gedaan op de kracht van de turbomotor.

Techniek

Geïnspireerd door het turbo-tijdperk in de Formule 1, betrof de 208 Turbo de eerste straatversie van het mythische merk uit Maranello voorzien van een turbocharger. Deze schopte het, dankzij de toepassing van revolutionaire F1-techniek, naar een vermogen van 220 pk. En dat bij 7.000 toeren per minuut! Spektakel gegarandeerd…
Tegenwoordig is de turbo-aangedreven auto niet meer uit ons dagelijks straatbeeld weg te denken. En ook in de Formule 1 keerde de geblazen motor enkele jaren geleden terug, toen de 8-cilinders plaatsmaakten voor 6-cilinders. De reden: meer power in combinatie met minder motorinhoud, met als gevolg een lager brandstofverbruik en minder CO2-uitstoot. En daarmee is de turbo van vandaag vooral een ‘milieubewuste’ keuze.

Hoe anders is dat in geval van deze Ferrari; bij de 208 draait het louter om pure rijbeleving. Aangedreven door het opzwepende, explosieve karakter van de turbo. Zoveel emotie in één auto, als onvervalste liefhebber móet u dat een keer zelf hebben ervaren… Zien we u binnenkort?

Met hartelijke groet,
Prins Classics


 
 
 
 

Wij hechten veel waarde aan de bescherming van uw persoonsgegevens. Bekijk onze Privacy Policy voor meer informatie hierover.