Ferrari 512

Ferrari 512

Model
512
Type
TR , last serie with ABS
Fabriekskleur
Giallo Modena
Transmissie
Handgeschakeld
KM Stand
33.210 km
Bouwjaar
1995
Brandstof
Benzine

Ferrari 512 TR

Het onvervalste Ferrari-gevoel, uitgerust in de originele merkkleuren. Deze sensationeel mooie Giallo 512 TR uit 1995, betreft de laatste uit de serie, en is af-fabriek uitgerust met aan ABS-remsysteem en sterker differentieel. Exacte cijfers zijn niet bekend, maar vermoedelijk zagen slechts 50 exemplaren het levenslicht van deze laatste 512-serie. Tevens is ze voorzien van een Nero lederen interieur en uitgevoerd in de zeldzame Giallo kleurstelling. Wat dit verhaal nog unieker maakt? Dat dit niet altijd zo geweest is…

Historie

Ooit ging de knalgele Ferrari namelijk door het leven als rood raspaard. Lang heeft dat echter niet geduurd: de Rosso koets strandde al bij de eerste eigenaar. Zijn voorkeur voor een gele uitdossing was zó sterk, dat Ferrari de lak van de nieuwe TR nog voor aflevering omdoopte tot Giallo.
Bijzonder is ook het feit dat de auto afkomstig is van de 2e eigenaar, welke de 512 al sinds 1998 in zijn bezit had. Oorspronkelijk werd het begerenswaardige raspaardje nieuw geleverd door Ferrari Perugia, gelegen in een stad in het hart van Italië, tussen Rome en Florence. 3 jaar later ontfermde Dokter Farini uit Lioni zich over de auto. En deed dat met veel liefde, 17 jaar lang!

Conditie

Als volleerd bloedspecialist wist de dokter als geen ander hoe een volbloed sportauto als de 512 in smetteloze staat te behouden. Zowel de strakke Giallo carrosserie (code Fer102) als het Spartaanse, maar stijlvolle Nero lederen interieur (code a8500) verkeren in absoluut onberispelijke conditie. Ongekend voor een 20 jaar oude auto! De historie is volledig bekend en vastgelegd in de bijgeleverde documentatie, die tevens voorzien is van een – jawel – fraaie Giallo kaft. Het zit hem in de details…

Achtergrond

De Ferrari 512 TR werd in 1991 geïntroduceerd als opvolger van de beeldschone Testarossa – misschien wel de beroemdste Ferrari aller tijden. Zijn naam is geïnspireerd op de cilinderinhoud van bijna 5 liter (4.943 cc) en 12 cilinders. De afkorting TR betreft een rechtstreekse verwijzing naar zijn befaamde voorganger, en betekent vrij vertaald ‘rood hoofd’. Een typeduiding waarvan de achterliggende gedachte verklaarbaar wordt na het openen van de motorkap. Daar huist een in lengterichting geplaatste 428 pk (38 méér dan de Testarossa) sterke 12-cilindermiddenmotor, in platliggende 180° V-opstelling, inclusief roodgekleurd kleppendeksel.

Uitrusting & techniek

Het is tevens zo ongeveer het enige dat roodgekleurd is aan deze Ferrari. Want de geel/zwarte combinatie, bekend van de gele merkvlaggen met daarop een zwart steigerend paard afgebeeld, is tot in detail verwerkt in deze oogverblindende TR. Van de Giallo remklauwen tot aan de Nero vloertapijten (code 80) aan toe. Of het moeten natuurlijk de ‘rode’ cijfers zijn waarnaar de 2-zitter zichzelf én de bestuurder (met eventueel een passagier) in no time katapulteert.
De acceleratie van 0-100 km/h neemt in de 512 TR slechts 4,8 seconden in beslag. Maar misschien wel belangrijker: in deze geraffineerde evolutie van de legendarische Testarossa weet de Ferrari de magische grens van 300 km/h te doorbreken. Zijn top bedraagt namelijk een bloedstollende 314 km/h! Vanwege het speciaal op deze auto gemonteerde Tubi-uitlaatsysteem, wordt de snelheidssensatie nog eens extra onderstreept. Wát een overweldigende sound produceert deze V12!
Minstens zo imposant zijn de verbeterde besturing, versnellingsbak (bediening én positie), gewichtsverdeling en dus ook de wegligging ten opzichte van de Testarossa. De 512 is hierdoor beduidend eenvoudiger op de grens te rijden dan zijn illustere voorganger.

Design

Unieke designkenmerken die de 512 TR erft van de Testarossa, zijn de karakteristieke jaren 80 klapkoplampen, prachtig gestileerde luchtinlaten die esthetisch doorlopen tot in de portieren, extreem brede ‘schouders’ en natuurlijk de horizontaal geplaatste lamellen aan de achterzijde. Slechts de licht gewijzigde lichtunits vóór en achter, nieuw ontworpen velgen en aangepaste motorkap, frontbumper en onderlipspoiler onderscheiden dit type van het origineel.
U vergeet de hele reeks smaakvolle finesses en modificaties echter even helemaal wanneer de traditionele versnellingspook u reikhalzend tegemoet schitterend vanuit de brede middentunnel. Hét moment dat u nieuwsgieriger dan ooit wordt naar hoe de zwart/gele vlag er exact bij hangt. Welnu, daar komt u maar op één manier achter…

Met hartelijke groet,
Prins Classics

 
 
 
 

Wij hechten veel waarde aan de bescherming van uw persoonsgegevens. Bekijk onze Privacy Policy voor meer informatie hierover.