Fiat 1500 Coupé Pininfarina

Deze Italiaanse schone lijkt rechtstreeks uit een film te komen. Na enig onderzoek zou blijken dit geen toeval is… Haar naam? Fiat 1500 Coupé Pininfarina. En ja, die laatste toevoeging heeft veel invloed op de karaktervolle charmes van deze prachtige, elegant gestileerde klassieker. Zowel qua model als qua conditie én achtergrond een absolute smaakmaker en zeldzaamheid!
Zeldzaam mooi van binnen, zeldzaam mooi van buiten. En ook technisch gezien spat de originaliteit, kwaliteit én authenticiteit ervan af. Wie valt als een blok voor de charismatische esthetica van deze stijlvolle tijdmachine uit de jaren 60? Of beter gezegd: wie niet?

Historie & conditie

Bij een unieke auto hoort een unieke geschiedenis. De 1500 Coupé rolde in tussen 1959 en 1966 2.200 keer van de band. Dit bijzondere exemplaar is slechts 2 keer van eigenaar gewisseld, waarmee het totale aantal voorgangers op 3 komt. De oorspronkelijke geluksvogel nam in 1964 deze schoonheid in zijn bezit en verbleef op één van de meest gunstige plekken die zijn grote liefde – en daarmee tevens vele andere klassiekers – zich kan wensen: het zuidelijke deel van de provincie Toscane, Italië. Een auto die af-fabriek gevoelig is voor roest voelt zich immers thuis een omgeving die het doorgaans droog houdt. Overigens komt de term roest niet voor in de dikke onderhoudsboeken van deze Fiat. Omdat ze dat simpelweg niet heeft gehad. Uitstekende zorg en service daarentegen des te meer.

Exterieur

Ontwerper en carrosseriebouwer c.q. kunstenaar Pininfarina tekende ‘zijn’ 1500 Coupé in dezelfde designstudio als waar de eerste schetsen van diverse Ferrari’s werden gezet. Dit verklaart het hoge filmster gehalte van de auto. De 1500 is een model dat zeker gezien mag – correctie, móet worden. Het sierlijke lijnenspel, de fijngebouwde body en gestrekte proporties maken van de Fiat een oogverblindend mooie machine en een waarachtig genot om naar te kijken. Dat was ten tijde van de introductie al zo, dat is nu nog steeds zo en dat zal waarschijnlijk ook altijd zo blijven. De 1500 bevat namelijk alle ingrediënten om door het leven te gaan als een tijdloos kunstwerk.
In het bijzonder met een optische staat zoals deze: perfetto. De keurig geconserveerde en eenmalig opnieuw gespoten Grigio Scuro carrosseriekleur heeft eveneens een belangrijk aandeel in het tijdloze karakter van de auto. Vanwege de originaliteit, de conditie én het feit dat de lak slechts opnieuw is aangebracht omwille van cosmetische redenen. De fraai verchroomde wieldoppen ademen 60s en worden omarmt door klassieke Firestone banden.

Interieur & techniek

Binnenin houdt het grotendeels en uitermate vakkundig opnieuw beklede interieur u in uw greep. Het super stijlvolle Rosso Bordeaux leder voelt optisch aan als een warme deken. De prachtig vormgegeven stoelen worden vergezeld door een vloerbedekking en deurpanelen die geheel onbeschadigd zijn. Het karakteristieke 3-spaaks stuurwiel is na 55 jaar onveranderd gebleven. Ook de schakelaars, klokken en radio zijn origineel, nostalgisch, puur, strak, schoon, werkend en roepen een typisch jaren 60 sfeertje op. Heerlijk.
Extra fijn is dat deze lijn is doorgetrokken tot en met de motor- en kofferruimte: voorin huist een fenomenaal verzorgde 4-cilindermotor met – u raadt het al – een inhoud van een kleine 1500 cc. Alle details zijn origineel gehouden. Maar wat wil je ook, met slechts 25.103 kilometer ervaring! Achterin is er verrassend veel ruimte voor bagage. De vloer is vrij van roest, keurig afgewerkt met een nieuwe vloermat en tevens in z’n geheel opvallend schoon. Een volwaardig reservewiel, krik en alle gereedschap is aanwezig. Het enige wat eraan ontbreekt? Een nieuwe eigenaar! Wie biedt?

Cordiali Saluti,
Prins Classics

 
 
 
 

Wij hechten veel waarde aan de bescherming van uw persoonsgegevens. Bekijk onze Privacy Policy voor meer informatie hierover.