MG RV8

MG RV8

Model
RV8
Type
4.0 V8
Fabriekskleur
British Racing Green
Transmissie
Handgeschakeld
KM Stand
18.955 km
Bouwjaar
1994
Brandstof
Benzine

MG RV8 British Racing Green

Na een korte rit in deze amper ingereden (slechts 18.955 km!), in schitterende staat verkerende, origineel Nederlands (!) geleverde MG RV8 uit 1994, komen we tot de volgende conclusie: wie ooit bedacht heeft om een 8-cilinder in een compacte cabriolet te lepelen is óf geniaal óf knettergek. Welke kant wij op neigen? Laten we het op ‘prettig gestoord’ houden…

Achtergrond

De MG RV8 kent veel uiterlijke gelijkenissen met voorganger MGB: de klassieker onder de roadsters. Toch deelt het model niet meer dan 5% aan materialen met de ‘B’. Na de introductie van de Japanse interpretatie op de lichtvoetige open 2-zits configuratie in 1989 – we doelen uiteraard op de immens populaire Mazda MX-5 – besloten de Engelsen om de MG nieuw leven in te blazen. Dit namen ze wel heel letterlijk door de 4-cilinder uit het origineel te verruilen voor een hele dikke 3,9 liter Rover-V8 met 190 pk. In tegenstelling tot zijn Aziatische tegenhanger, werd de RV8 in zeer beperkte oplage gebouwd: slechts 2.000 verlieten de fabriekspoorten. Ironisch: veruit de meeste exemplaren werden gefabriceerd in het thuisland van Mazda. Oorspronkelijk vonden 330 stuks alsnog hun weg naar de UK. Later zouden dat er nog honderden meer worden, doordat vele exemplaren naderhand door Britse liefhebbers geïmporteerd werden. Ook in Australië was het model geliefd.

Historie

Bij Prins hebben we nummer 960 in onze armen gesloten; misschien wel de mooiste van allemaal. En niet toevallig omdat hij bij ons staat, want vind maar eens een tweede in deze samenstelling, in deze conditie en met een dergelijk (ultra) lage kilometerstand! Het verhaal erachter vertelt ons hoe deze prachtige RV8 na al die jaren zo prachtig is gebleven. De eerste eigenaar, een Nederlander, liet zijn groene pareltje op 21 oktober 1994 op kenteken zetten. Liefde maakt blind, zo blijkt, want achteraf gezien was een rechts gestuurde auto niet zijn ding. Met als resultaat dat hij er nauwelijks in reed. Echter, de MG weg doen ho maar! Na zijn overlijden in 2007, kwam de RV8 op naam van zijn vrouw te staan. Ze weigerde om ermee te rijden. Enkele jaren geleden erfde de zoon de Britse sportauto van zijn ouders; gelukkig wist hij er wél raad mee. Het overgrote deel van de kilometers (13.000) staat dan ook op naam van de erfgenaam.

Conditie & uitvoering

De voormalig eigenaar, een liefhebber pur sang, ontfermde zich aansluitend over de staat van de auto. In samenwerking met specialist Imparts uit Ede, is de klassieker (met name technisch) grondig onder handen genomen. Ook de groene cabrioletkap is afgelopen jaar vervangen. Het resultaat is verbluffend, zeker in combinatie met de nog altijd sprankelende British Racing Green carrosserielak. Om nog niet te spreken van het super chique interieur, inclusief Stone Beige Connolly lederen bekleding en diverse delen afgewerkt met gefineerd beukenhout. Wauw, zit die majestueuze 8-pitter dus toch helemaal op zijn plek in de karakteristieke classic.

Met vriendelijke groet,
Prins Classics

 
 
 
 

Wij hechten veel waarde aan de bescherming van uw persoonsgegevens. Bekijk onze Privacy Policy voor meer informatie hierover.