Porsche 911 930 3.3 Turbo

Deze sensationeel mooie, inktzwarte Porsche 911 3.3 Turbo – ook wel bekend als type 930 – is een klassieker van het zuiverste water. Het betreft de absolute topversie uit de originele 911-reeks; een auto die niets dan nostalgie oproept en aan de basis staat van een unieke rijervaring!

Historie

Dit prachtexemplaar werd op 21 april 1988 voor het eerst op kenteken gezet in Duitsland en is sindsdien in het bezit geweest van 3 eigenaren. Daarvan waren de laatste twee Nederlands. Na 9 jaar deden onze oosterburen definitief afstand van hun ‘Elfer’. De liefde die eigenaar nummer 2 voor de Porsche had, was namelijk letterlijk grensoverschrijdend, met als gevolg dat hij de auto in 1997 in Nederland invoerde. Het zou vervolgens nog tot 2016 duren voordat de liefde overwaaide op de 3e eigenaar; eveneens een Nederlander.

Onderhoud

Wat de geschiedenis ons verder leert is dat de 930 te allen tijde vrij is geweest van serieuze schades. De onderhoudsfacturen gaan terug tot aan 2001, APK-rapporten zijn beschikbaar vanaf 2000 (vervaldatum 22-06-2018). Daarnaast is de originele (Duitse) gebruikershandleiding van Gemini bijgesloten.
Gedurende de periode 2001-2010 heeft ABS Zwolle zich over de klassieker ontfermd, later bekend als Theo Jansen Sportscars. Van 2011 tot 2016 is Porsche Service Rispens verantwoordelijk geweest voor het onderhoud van deze 911. Eigenaar Riemer Rispens was 25 jaar chef-monteur bij Theo Jansen, alvorens hij in 2011 voor zichzelf begon. Dit wetende, is de kans zeer aannemelijk dat al die tijd één en dezelfde persoon aan de 3.3 Turbo heeft gewerkt. Een unicum.

Techniek & design

De 911 van Porsche is een regelrecht icoon. Mijn zijn onmiskenbare profiel, karakteristieke technieken en puristische rijbeleving is iedere ‘Elfer’, hoe geëvolueerd ook, een échte Porsche. Daarmee toont het model zich loyaal aan het origineel, en heeft hij door de jaren heen een grote schare trouwe fans opgebouwd.
Deze 3.3 Turbo uit 1988 is als de spreekwoordelijke kers op de taart voor vele ‘traditionele’ 911-aanhangers. De achterwielaangedreven supercar is immers gebaseerd op de auto waarmee het ooit allemaal begon, terwijl de luchtgekoelde 6-cilinder boxermotor met turbotechniek tot het uiterste is gedreven. Een combinatie die zorgt voor een bloedstollende rijervaring.
De ‘opper-911’ classic onderscheidt zich met tal van uiterlijke kenmerken, waaronder de breed ‘uitgeklopte’ wielkasten achter c.q. heupen en natuurlijk de reusachtige ‘whale tail’ achterspoiler die tevens plaats biedt aan een intercooler. Modificaties die we vandaag de dag nog immer terugvinden op de moderne Porsche 911’s met turbo. Echter, zoals wel vaker, gaat niets boven het origineel…
Meer weten, zien, voelen, proefrijden? U bent van harte welkom in onze showroom!

Met hartelijke groet,
Prins Classics

airco met elektronische regeling
Alarmsysteem
elektrisch verstelbare voorstoel(en)
lederen bekleding