Porsche 911

Porsche 911

Model
911
Type
Carrera S
Kleur
Zwart
Transmissie
Automaat
KM Stand
154.216 km
Bouwjaar
1997
Brandstof
Benzine

Porsche 911 993 Carrera S Tiptronic

Een dubbel gevoel krijgen wij bij het zien van deze perfect onderhouden en gekoesterde Porsche 911 Carrera S uit 1997. Het betreft hier een uitzonderlijke auto op meerdere fronten. Om te beginnen verkeert de Porsche zowel optisch als technisch in verbluffend mooie staat. Daarbij – u zou het misschien niet verwachten van een immens populair model als de 911 – is er van dit type slechts een bescheiden aantal geproduceerd gedurende de modeljaren ’97 en ‘98.
Dit in combinatie met de uitmuntende, algehele conditie van de auto, maakt dat wij, als liefhebbers pur sang, er een dubbel gevoel aan overhouden. Immers, aan de ene kant smeekt deze unieke 993 om gereden te worden, terwijl het tegelijkertijd een geweldig investeringsobject is. We zouden de Porsche dus het liefst zo onberispelijk mogelijk willen houden, door het bij kijken te laten. Maar ja, hoe langer we ernaar staren, hoe hebberiger we worden… Wat zou u doen?

Historie

Het verhaal van dit collectors item begon ruim 20 jaar geleden: op 21 april 1997 verliet de Carrera S voor de eerste maal de showroom van onze Duitse collega’s van Porsche Zentrum Erfurt. Exact 10 jaar en twee eigenaren later, nam de Porsche afscheid van zijn geboorteland nadat eigenaar nummer drie de ‘Elfer’ naar Nederland haalde. Om daar vervolgens zeker 10 jaar te blijven, bij één en dezelfde persoon, wie de Porsche perfect op waarde wist te schatten en zich op geen enkele manier liet tegenhouden om zijn trots te laten schitteren alsof hij net de fabriekspoorten had verlaten.
De van de nodige stempels voorziene onderhoudsboekjes plus een hele stapel facturen tonen aan dat elk van de drie voormalig eigenaren het onderhoud heel serieus nam. De laatste servicebeurt dateert van 10 september 2014, uitgevoerd door APP in Weesp. Dat lijkt lang geleden, echter niet als je je bedenkt dat de 993 sinds die tijd niet meer dan 6.000 kilometer erbij heeft gereden…

Exterieur

Het inktzwarte, non-metallic lakwerk (A1) is werkelijk om door een ringetje te halen. Daarnaast onderscheidt de Carrera S zich door middel van tal van optische finesses, die de kenner moeiteloos weet aan te wijzen. Zo ligt de carrosserie een fractie dichter bij het asfalt dan de standaard Carrera; aan de voorzijde scheelt dat 10 mm en achter 20. Opvallender zijn de millimeters die de achterpartij er in de breedte bij kreeg: dat zijn er in totaal 60, dezelfde hoeveelheid als de Carrera 4S en Turbo uitvoeringen uit die tijd.
Dan zijn er nog de zijskirts die de 911 extra ‘dik’ maken, de titaniumkleurige ‘S’ in de naambadge achterop de motorkap en naafdoppen in de velgen met daarop het Porsche-wapen in kleur afgebeeld, in plaats van het behoudenere zwart waarmee de Carrera het moet doen. Absoluut uniek voor de Carrera S is de achterspoiler: deze bevat een in carrosseriekleur meegespoten tweedelig luchtrooster. Geen enkele andere 993 die hierover beschikt! Daarbovenop bevat dit exemplaar nog eens 18 inch Turbo-velgen, bekend om de ‘holle’ spaken, een elektrisch bedienbaar schuifdak én xenonkoplampen.

Interieur

Het spartaanse Porsche-binnenste wordt opgesierd door zwart lederen bekleding op de stoelen, deurpanelen, alsmede op het dashboard. Het karakteristieke instrumentenpaneel telt maar liefst vijf analoge klokken, met in het midden de toerenteller inclusief wit Carrera S-logo. In de smalle tunnelconsole priemt de pook van de automatische Tiptronic S-transmissie.
Stoelen, ramen en buitenspiegels zijn elektrisch te verstellen; destijds optioneel. Datzelfde geldt voor de Climate control, alarm klasse 3, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening (ook voor het alarm) en de boordcomputer. De auto wordt compleet geleverd, inclusief volledige onderhoudshistorie, originele documentatie en twee sleutels. De APK is geldig tot september 2018.

Techniek

En dan zijn we toch echt bij hét cruciale punt gekomen van deze bijzondere 993: het rijden. Wie de verleiding niet kan weerstaan (wij begrijpen het als geen ander), en de smetteloze Carrera S de sporen durft te geven, maakt daarbij gebruik van dezelfde VarioRam-motor als de Targa-versie. Accelereren gaat gepaard met een verslavende roffel, waarvoor de 3,6 liter boxermotor uit het achteronder verantwoordelijk is. De laatste luchtgekoelde zescilinder van Porsche levert 285 pk en een koppel van 340 Nm. Cijfers die in het niet vallen bij de puristische rijbeleving waarom de 993 Carrera S wordt geprezen. Alles bij elkaar maakt dit één van de meest geliefde Porsches ooit gebouwd. En in het bijzonder dit exemplaar: een klassieke zeldzaamheid van het zuiverste kaliber. Waar wacht u nog op?

Met hartelijke groet,
Prins Classics

airco met elektronische regeling
Alarmsysteem
Becker radio/navigatie systeem
elektrisch verstelbare voorstoel(en)
lederen bekleding
Lederen dashboard
Lederen deurpanelen
lichtmetalen velgen
schuifdak
 
 
 
 

Wij hechten veel waarde aan de bescherming van uw persoonsgegevens. Bekijk onze Privacy Policy voor meer informatie hierover.