Porsche 928

Porsche 928

Model
928
Type
4.5 Coupé | 1e serie
Fabriekskleur
Moccabraun
Transmissie
Handgeschakeld
KM Stand
68.208 km
Bouwjaar
1978
Brandstof
Benzine

Porsche 928

Wie de jaren 70 heel bewust heeft meegemaakt en daar met een goed gevoel op terugkijkt gaat deze unieke tijdmachine genaamd Porsche 928 in het bijzonder waarderen. Alles aan deze ondergewaardeerde sportauto ademt namelijk 70s. Inclusief de kleurstelling! De 928 is heerlijk puur, maar niet té mooi om te laten staan – als u begrijpt wat we bedoelen. De basis is namelijk prachtig, met strak plaatwerk, een keiharde bodem en uitstekend onderhouden techniek. Qua lakwerk is het geen concourswinnaar, maar goed genoeg om u in één klap in de jaren 70 te laten wanen… Wie durft in te stappen?

Historie

Deze Duitser werd voor het eerst op de weg gezet in Italië. Wie onze advertenties enthousiast en scherp in de gaten houdt, zal het ongetwijfeld zijn opgevallen dat dit niet de enige klassieke Porsche is met een dergelijke achtergrond. Toeval bestaat niet: de 928 komt van dezelfde liefhebber annex verzamelaar als de andere Prinselijke Porsche modellen die we u aanbieden. Dit betekent dat hij uit een goed nest komt! En nog steeds, want hier krijgt de coupé alle zorg en aandacht die het verdient. Zo hebben we onder andere ontdekt dat de motor keurig periodiek van service is voorzien en er zelfs diverse zaken preventief zijn vervangen. Waaronder de slangen en riemen. Met recht een degelijke Duitser!

Exterieur

Je zou bijna vergeten dat Porsche in het verleden nog meer sportauto’s bouwde, naast de iconische 911. De 928 is iets minder compromisloos dan eerstgenoemde, wat het een heerlijke mix maakt van een sportcoupé en een GT. De neus is relatief lang en de daklijn loopt minder abrupt af. Hieruit is al op te maken dat de configuratie anders is dan bij der Elfer: de motor ligt voorin, waardoor achterin meer ruimte ontstaat.
Eén van de meest opvallende kenmerken van de Porsche 928 zijn de ronde klapkoplampen die als het ware achterover in de carrosserie verzonken liggen in plaats van naar beneden te klappen. Op die manier heeft u altijd zicht op de units, ook als ze in ‘rusttoestand’ verkeren. De 3 separate lampen eronder aan weerszijden, de enorme portieren en het vele glaswerk erachter zijn andere typische eigenschappen van de 928. De 5-gaats ‘telefoon’-wielen en donkerbruine kleur maken het 70s gevoel helemaal af.

Interieur

Dit gevoel houdt aan – of nee, wordt versterkt zodra het grote portier opent: bruin leder met beige stoffen middenbanen en een zwart instrumentenpaneel bepalen de unieke sfeer aan boord van deze 2+2. De stoffen delen bevatten ribbels, de hoofdsteunen zijn geïntegreerd in de voorste stoelen en achterin treft u heuse sportkuipjes. Bovendien is het interieur tot in detail origineel, netjes en intact. ‘Tijdcorrecter’ dan dit wordt het niet!

Techniek & performance

De oplettende kijker is vast en zeker de versnellingspook ook op gevallen. Inderdaad, deze 4,5 liter V8-metende Porsche sport-GT heeft een ouderwets lekker handbak! Zoals het een échte Porsche betaamt, geschiedt de aandrijving via de achterwielen. Een totaal van 240 paarden worden naar de achteras gestuurd. Accelereren van 0-100 km/h binnen 6,8 seconden is voor een auto uit dit tijdperk lang niet gek. En ook de topsnelheid van 230 km/h is allerminst behelpen te noemen. Zelfs niet anno 2020. Wil de échte jaren 70 baas opstaan?

Met hartelijke groet,
Prins Classics

 
 
 
 

Wij hechten veel waarde aan de bescherming van uw persoonsgegevens. Bekijk onze Privacy Policy voor meer informatie hierover.