Rolls-Royce Wraith

Rolls-Royce Wraith

Model
Wraith
Type
| top condition |
Kleur
Rood
Transmissie
Handgeschakeld
KM Stand
58.065 mile
Bouwjaar
1939
Brandstof
Benzine

Rolls-Royce Wraith Park Ward Limousine

Als er één automerk is met een rijke historie, dan is het Britse luxemerk Rolls-Royce wel. Bij het vallen van de merknaam heeft vrijwel meteen iedereen, liefhebber of niet, er een bepaald beeld bij. Zo ook bij het horen van spookachtige namen als Phantom, Ghost en Wraith. Door deze historische modelnamen toe te passen op de moderne line-up van Rolls-Royce, is de link met het verleden direct gemaakt. Bovendien laat het fameuze merk daarmee de karakteristieke klassiekers van weleer herleven. Klassiekers zoals deze Wraith Limousine uit 1939, met een door Park Ward geleverd koetswerk. En een (Nederlandse) historie die al minstens zo de moeite waard is als de auto zelf!

Historie

De cijferlettercombinatie WHC16 op het chassis vertelt ons dat de legendarische Brit oorspronkelijk bedoeld was voor de Nederlander Sir Henri Deterding: De Napoleon van de Olie. Dhr. Deterding staat wereldwijd bekend als de man die van 'de Koninklijke'/Shell-groep een serieuze mondaine speler maakte. Zakendoen deed hij met veel flair en zelfvertrouwen. Zijn biograaf noemde hem in 1938 zelfs ‘the most powerful man in the world’. De wereldse prestaties van de Nederlander werden met veel belangstelling door de Verenigde Staten gevolgd, en riep bij de Amerikanen een gemengd gevoel van bewondering en vrees op. Vrees voor de consequenties van hun eigen macht.
Sir Henri Deterding zijn voorkeur voor Rolls-Royce bleek geen toeval: de man werd gezien als een tycoon met mythische proporties. Een fabelachtige auto als de Wraith met – zeker voor die tijd – reusachtige afmetingen, past daarmee helemaal in zijn straatje. Deterding overleed op 2 februari 1939 op 72-jarige leeftijd aan de gevolgen van een harstilstand in zijn chalet in Zwitserland. De aflevering van ‘zijn’ Rolls-Royce zou hij niet meer meemaken.

Conditie

Desalniettemin werd de Wraith gedurende jaren op een waardige manier gekoesterd door eigenaren die de ongeëvenaarde klasse van de limousine goed op waarde wisten te schatten, getuige de sublieme staat waarin hij verkeert. De uitzonderlijk mooie optische conditie dankt de auto aan een ingrijpende restauratie van enkele jaren geleden. Bovendien is recentelijk de techniek aangepakt in de vorm van een uitgebreide motorrevisie. Het zal dan ook geen verrassing zijn dat deze fraaie Rolls rijdt zoals hij er uitziet: geweldig.
Het prachtige rood/zwarte lakwerk sluit naadloos aan op de elegante, classy looks van de vooroorlogse gentleman. De wangen van de banden zijn uitgevoerd in het wit, en steken daarmee briljant af bij de zwarte spaakvelgen en dito wielkasten met hun sierlijke welvingen. Plaatsnemen in de eerste generatie Wraith voelt alsof u letterlijk wordt teruggeworpen in de tijd. Let vooral ook op de houtafwerking en chromen details: dit is op en top Rolls-Royce. In deze deftige Engelsman beleeft u de jaren 30 helemaal opnieuw; slechts de omgeving verraadt dat we ruim driekwart eeuw verder zijn.

Achtergrond

De Wraith volgde in 1938 de Rolls-Royce 25/30 op, waarvan de typenaanduiding een rechtstreekse verwijzing is naar het vermogen van de 6-cilinder lijnmotor. De motorinhoud van 4,3 liter bleef hetzelfde, maar op andere (technische) fronten was de nieuweling de 25/30 duidelijk de baas. De hydraulische dempers aan de voorzijde werden bijvoorbeeld aangestuurd door de regulateur, en pasten zich zodoende automatisch aan aan de snelheid van de auto, wat het weggedrag superieur maakte in vergelijk met zijn voorganger.
Van de Wraith zijn gedurende de periode 1938-1939 slechts 491 rijdende exemplaren gebouwd. Rolls-Royce was verantwoordelijk voor het chassis en de mechaniek. Voor de carrosserie kon worden geshopt bij diverse roemruchte carrosseriebouwers, waaronder H.J. Mulliner, Hooper en Park Ward. Dit maakt ieder exemplaar zowaar nog zeldzamer. En daarmee nóg unieker.

Beroemd

De Rolls-Royce Wraith stal in het verleden meerdere malen de show in een bekend boek of op het witte doek. Tegenwoordig schittert hij voornamelijk op classic events over de hele wereld. Daarmee is de volbloed limo al net zo’n mondaine speler als degene die in 1939 zijn eerste eigenaar had moeten zijn.
Wie ervan overtuigd is dat er een belangrijke rol is weggelegd voor deze beroemdheid in zijn of haar leven, mag zichzelf meer dan welkom voelen in onze showroom…

Met hartelijke groet,
Prins Classics


 
 
 
 

Wij hechten veel waarde aan de bescherming van uw persoonsgegevens. Bekijk onze Privacy Policy voor meer informatie hierover.